Annonse
Nestlé
Kvikk Lunsj «knuste» KitKat
Først tapte KitKat varemerke-kampen i retten. Så ble den utklasset av Kvikk-Lunsj i en sjokoladetest.
Annonse
I over 11 år har kjempet for å varemerke KitKat-sjokoladen. I forrige uke avviste domstolen i Storbritannia igjen anken til KitKat om å registrere den firefingrede formen som et britisk varemerke, skriver den britiske avisen The Guardian.Den største konkurrenten til KitKat er Kvikk Lunsj, som produseres av i Oslo og eies av , som er en stor konkurrent for Nestlé.Kit Kat ble produsert for første gang i 1935, og Kvikk Lunsj i 1937. Begge sjokoladene består av fire sjokoladestenger med kjeks som kan brekkes av en etter en.Men hvilken sjokolade er best? Det ville , og ved hjelp av et testpanel testet de sjokoladene ut ifra følgende kriterier: utseende, følelse, knekkelyd, smak, knaskevennlighet og konsistens.Resultatet ble som følgende: Kvikk Lunsj endte opp med 24 av 30 poeng og Kit Kat med 17 poeng.Panelet mente at Kvikk Lunsj-sjokoladen var: fyldigere, så bedre ut, hadde en tydeligere knekk når den ble delt opp, samt at sjokoladen var mer europeisk enn KitKat, med en rundere, luftigere og fyldigere smak. Det viste seg også at Kvikk Lunsj veide 5,5 gram mer enn KitKat og har bredere striper.– Det er offisielt. KitKat er ikke bare et ikke-unikt varemerke, det er ikke engang den beste firefingrede sjokoladen i Europa, konkluderte avisen.Nestlé
Sjokoladetest
FreiaMondelezThe Guardian undersøke
Annonse