Kjedenytt
Koronakrisen ga milliardvekst for dagligvarebransjen
Folk fylte frysere med langtidsholdbar mat og hamstret dopapir da koronakrisen slo til. Det ga dagligvarebransjen en vekst på 3 milliarder kroner.
Dagligvarebransjen har hatt en verdivekst på 7,2 prosent i første kvartal. Det tilsvarer en økning på 3 milliarder kroner, melder Nielsen Norge i sin rapport for dagligvarebransjens første kvartal i år.
Hovedårsaken til økningen er naturligvis koronautbruddet. Totalveksten i dagligvarebransjen lå rundt 3 prosent før handlemønsteret endret seg drastisk, ifølge rapporten.
For hele 2019 var veksten på 1,9 prosent.
Hamstring
Koronasituasjonen har også ført til endringer i hva nordmenn putter i handlekurven.
– I uke 11 hamstret den norske forbruker langtidsholdbar mat som en reaksjon på myndighetenes smitteverntiltak, heter det i rapporten.
Verdien av salget av dypfryst mat økte med hele 11,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, mens kategorien pakket mat økte med 12,7 prosent.
Hamstring av dopapir gir også enorme utslag i statistikken. Vaske- og husholdningsartikler økte med hele 82 prosent i uke 11. Det omfatter blant annet toalettpapir, kjøkkenruller og såpe. Etter denne hamstringen har imidlertid veksten i denne kategorien avtatt betraktelig mot siste uke i første kvartal.
Tobakksøkning i Østfold
Aktører som tilbyr hjemlevering av dagligvarer, har hatt en enorm pågang etter at koronautbruddet snudde opp ned på hverdagen til folk flest.
Samtidig har grensehandelen falt drastisk. Som en konsekvens av dette har det vært en høyere vekst i handelen i Viken og Oslo enn i resten av landet i uke 12 og 13. For eksempel ble det solgt 83 prosent mer tobakk i det gamle Østfold fylke i uke 13 enn i samme uke i fjor.
Lavpriskjedene står nå for 68,7 prosent av omsetningen i dagligvarebransjen, ifølge rapporten. Sammenlignet med samme periode i fjor har det blitt 49 nye lavprisbutikker. Men det totale antallet butikker har bare økt med sju.
(©NTB)