Nyheter
Kjedene har forskjellig vekststrategi for EMV
Bare Rema sier rett ut at selskapet skal vokse videre på egne merkevarer.
Rema er så vidt større enn Coop på EMV innen mat og drikke. Hver fjerde omsatte krone innen dette området kommer fra Remas egne merkevarer.
Matindustrien har spurt de tre paraplykjedene i hvilken grad de forventer fortsatt vekst innenfor EMV mat og drikke.
Merkevaretunge kategorier
Her er Ole Førre Skogstø, direktør for innovasjon og EMV i Rema:
– Vi tror på fortsatt vekst innenfor EMV, særlig innenfor områder hvor innovasjonen ellers går sakte, eller i merkevaretunge kategorier hvor man ser at prisnivået kundene i dag betaler er for høyt.
Skogstø trekker fram sjokoladeserien Mjølkeruta, produsert av Hval sjokolade i Sandefjord, som et eksempel.
– Mjølkeruta har blitt blant bestselgerne i kategorien fra første dag.
Etablerte merker viktigst
Norgesgruppen har en annen tilnærming enn Rema:
– Utviklingen på våre EMV er i hovedsak et resultat av forbrukernes ønsker og behov, så vi følger trendene tett og forsøker å være tidlig ute med spennende nyheter. Vår strategi er ikke å øke andelen av EMV. Samarbeidet med de etablerte merkevareleverandørene har alltid vært og vil alltid være viktig for oss, sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen.
Attraktiv pris
Coop er nesten like store som Rema på EMV innen mat og drikke.
– Vi har sett en vekst innen EMV som betydelig overgår den generelle dagligvareveksten de siste seks årene. I stadig sterkere grad synes forbrukeren å velge gode kvalitetsprodukter til en attraktiv pris under våre egne merkevarer, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop.
Hva skjer i forhandlingene?
Mange produsenter leverer både sine egne merkevarer og produserer for kjedenes EMV.
Lerum AS er ett eksempel.
– Vi lager saft og syltetøy for Rema og juice og saft for Unil (Norgesgruppen), forteller Lerum-sjef Trine Lerum Hjellhaug.
Hvordan innkjøpsforhandlingene foregår med kjedene, ønsker ikke Lerum Hjellhaug å kommentere. Matindustrien har også spurt kjedene om i hvilken grad EMV en del av innkjøpsforhandlingene når leverandøren også leverer «original»-varer.
-
Brudvik i Coop: – Det er sjelden forhandlinger som henger direkte sammen.
-
Skogstø i Rema: – Vi ønsker ikke å kommentere vår innkjøpsstrategi.
-
Rømmerud i Norgesgruppen: – Dette er vanligvis separate samtaler.