Leverandørnytt
King Oscar: Norsk eksportsuksess gjennom 120 år
Utlandet har alltid vært viktigst for King Oscar. 120 år etter lanseringen er den det største sardin- og makrellmerket i USA.
Bergen, 29. november – I dag er det 120 år siden Chr. Bjelland & Co. begynte å eksportere norsk brisling under varemerket King Oscar, med spesiell, kongelig tillatelse fra den svensk-norske kongen Oscar II. Det ble en av de største norske eksportsuksessene gjennom tidene, skriver King Oscar i en pressemelding
I dag er King Oscar en ledende internasjonal sjømatprodusent, med tilstedeværelse i 29 markeder.
King Oscar er det mestselgende sardin- og makrellmerket i USA målt i verdi*, med en markedsandel på 20 prosent i sardinkategorien og 57 prosent i den raskest voksende kategorien makrellfilet. De er også markedsledende på sardiner i Canada, Japan og Norge, og på makrell i Polen.
I tillegg bygger selskapet seg opp til å bli global markedsleder på hermetisk torskelever med utgangspunkt i sitt produksjonsanlegg i Svolvær, heter det videre i meldingen.
Milliardomsetning
Totalt omsetter King Oscar for over 1 milliard kroner globalt i 2022. Omsetningen er doblet siden selskapet ble en del av Thai Union Group i 2014.
Selskapet, som siden 2014 har vært en del av det globale sjømatkonsernet Thai Union Group, styres i dag fra hovedkvarteret i Bergen.
– Hermetisert sjømat har vokst kraftig verden over de siste årene, grunnet økt oppmerksomhet om både bærekraft og helse. Med støtte fra våre eiere er selskapet godt posisjonert til å ta enda større markedsandeler globalt, sier administrerende direktør Bjørn Nordvik.
Størst marked i USA
Helt siden begynnelsen har King Oscar i hovedsak vært et eksportforetak, med USA som største marked. Varemerket fikk sin renessanse i norske butikkhyller i 1996 da Rieber & Søn bestemte seg for å overta Norway Foods for å utvikle King Oscar i Norge og internasjonalt.
I dag står USA fortsatt for 46 prosent av omsetningen, mens Polen er det nest største markedet, med 12 prosent av omsetningen. Omsetningen i Norge utgjør 8 prosent.
Nå som da er sardiner det viktigste produktet, og utgjør mer enn halvparten av salget. Men selskapet har også tatt større markedsandeler på andre former for hermetisert sjømat, som makrell, tunfisk, torskelever og ansjos.