Nyheter
– Jeg og regjeringen har mye ugjort
Landbruks- og matminister Olaug Bollestad åpnet Mat & Marked 2021 med å fortelle om regjeringens Matnasjonen Norge-strategi, og forsikre om videre innsats for å bidra til en god oppstart etter pandemien.
I dag går Mat & Marked 2021 av stabelen i Litteraturhuset i Oslo. Her er sentrale representanter for mat- og serveringsbransjen samlet under ett for å diskutere og debattere norsk matindustris utfordringer nå og i fremtiden.
Norge skal bli en matnasjon innen 2030
Landbruks- og matminister Olaug Bollestad åpnet seminaret digitalt med å minne om at selv med gjenåpning er ikke krisen over, men at hun er tror vaksinen er veien tilbake til en normal hverdag for oss.
Bollestad hadde blitt utfordret til å si litt om regjeringens tanker om lokal matens framtid, og om mat- og serveringsbransjen etter pandemien. Temaer hun mener er viktige hver for seg, og som i stor grad henger sammen.
Her svarer Bollestad med utgangspunkt i strategien for Matnasjonen Norge.
– Regjeringen vil bidra til at Norge utvikler seg til en matnasjon innen 2030, sier statsråden.
– I 2030 er mat en kilde til matglede, stolthet, god helse og fellesskap i hele befolkningen, og et synlig element i turistlandet Norge.
Bollestad fortsetter med å si at strategien er et viktig å godt grep fordi det er den første som peker på politikken på disse områdene samlet. Strategien inneholder fire innsatsområder bestående av 1) Produksjon av og tilbud om trygg mat av høy kvalitet, 2) Skape grunnlag for vekst og verdiskapning i hele landet, 3) Innovasjon og mangfold og 4) Kompetanse, rekruttering og omdømmebygging.
Lokal mat og drikke er viktig
Bollestad understreker også hvor viktig lokal mat og drikke er for Matnasjonen Norge. Både økonomisk i form av arbeidsplasser, men også som viktige elementer i norsk reiseliv.
– Det har vært en eventyrlig utvikling i lokalmatnæringen de siste 15-20 årene. Den har kommet som en konsekvens av hard jobbing fra dedikerte og kvalitetsbevisste produsenter som har skapt økende etterspørsel hos forbrukerne. Støttet av et virkemiddelapparat som har bidratt til økonomisk og annet vis, sier hun.
– Tallene er tydelige. I 2010 ble det omsatt lokal mat og drikke for 2,3 mrd. Kroner gjennom dagligvarehandelen. Dette tallet ble fordoblet de neste årene til 4,5 milliarder kroner, og nådde 5,9 milliarder kroner i 2020. Det er en vekst på 156 prosent totalt.
De siste årene har også tallene for storhusholdning som inkluderer hotell og restauranter kommet, noe som gjør at salg av lokal mat og drikke kommer opp i nesten 12 milliarder kroner for 2020, legger hun til.
– Jeg og regjeringen har mye ugjort
Landbruks- og matministeren erkjenner at pandemien har satt utviklingen av Norge som matnasjon litt på pause. Stengte grenser og manglende utenlandske turister er en naturlig årsak til det.
– Jeg har ikke oversikt over hele serveringsbransjen, men jeg har hatt løpende og tett kontakt med aktørene i verdikjeden for mat. Det inkluderer også aktørene som enten leverer store deler av sin produksjon til hotell og restauranter, eller som driver serveringsvirksomhet med utgangspunkt i jordbruket. Jeg må si at jeg er ganske imponert over omstillingsevnen i møte med utfordringene etter mars 2020, sier hun.
Videre sier hun at regjeringen har kontinuerlig jobbet for å komme næringen i møte og finne løsninger som kan bøte på de verste konsekvensene og stimulere til fortsatt drift når ting er tilbake til normalen.
De er også fortsatt innstilt på videre innsats for å bidra til en god oppstart etter pandemien, og fortsette jobben – som har startet – og med strategien for Matnasjonen Norge, ifølge henne, og avsluttet innlegget sitt med å ønske næringen lykke til:
– Jeg og regjeringen har mye ugjort og vi har ambisjoner for Norge som matnasjon. Her er det gode jobb- og karrieremuligheter for norske arbeidstakere – ikke minst for kreative grundere – lykke til!