Restaurant

Influencere investerer i takeaway-tjeneste

Publisert Sist oppdatert

To av Norges største mat-influencere, Hanne-Lene Dahlgren og Emilie «Voe» Nereng, går inn på eiersiden av «spøkelsesresturanten» og takeaway-tjenesten Smiz, ifølge nettstedet kampanje.com

Gründerne Frøya Hetzel og Kristine Bakk lanserte den virituelle resturanten Smiz i mars i fjor, og Nereng inngikk et samarbeid med dem et par måneder senere. Nå investerer Dahlgren og Nereng sammenlagt 700.000 kroner i selskapet.

Dahlgren, som har forfattet flere vegetar-kokkebøker, lanserte tidligere denne måneden det «grønne» influencer-byrået Team Tommorow, der Nereng er en av profilene. Nå kaster altså Dahlgren seg ut i enda et nytt prosjekt.

Hun mener Smiz-grunderne er opptatt av det samme som henne - nemlig bærekraft, god smak og å redusere nordmenns kjøttforbruk. Samtidig inrømmer hun at hun har vært «litt redd» for å «overlate» oppskriftene sine til noen andre - for retter fra Dahlgrens kokebøker kommer snart også til å bli en del av Smiz-menyen.

- Nå har vi blitt kjent, og jeg vet hvor flinke de er og hvor mye kvalitet som ligger i tilberedelsen. Vi har testet rettene opp og ned i mente, og kvaliteten skal være 100 prosent, sier hun.

Videre forteller hun at Smirz, som foreløpig kun leverer i Oslo, nå har planer om å ekspandere. For nå som Nereng og Dahlgren er med på eiersiden, ønsker Smirz både å satse i flere byer. De ønsker å tilby bærekraftig mat i så mange norske byer som mulig.

Dahlgren mener noen av nordmenns takeaway-vaner er preget av gamle vaner, og ikke alltid så bra.

- Vi vil hacke inn i det, og finne ut hvordan vi kan få folk til å bestille noe som er sunnere, smaker bedre, og er mer bærekraftig. Det er en spennende måte å tenke på det på. Jeg har med meg erfaring fra både Google og TV-bransjen, der jeg har lært mye om å sette forbrukeren i forsetet.

Smiz tilbyr vegetariske retter, men har også laks på menyen.

Dahlgren forteller at hun kommer til å bidra med strategi og klimaberegning i Smiz.

- Jeg har lært mye de siste tre årene om hvordan man får folk til å ville velge grønnere, og kanskje litt mer ukjente retter. Ikke minst all læringen det gir å selge 100.000 og feedbacken fra kjøperne. Nå må vi finne justere rettene til å tåle å riste på baksiden av en sykkel i en halvtime, og likevel begeistre når de kommer frem. I går var vi fem timer i kjøkkenet og terpet på noen av rettene så de funker for takeaway, sier hun.

Nereng, som tidligere har vært en av Norges største bloggere, sier til Kampanje at Smiz er det første selskapet hun investerer i. Nereng har 145.000 følgere på Instagram og ble kåret til «årets influencer» i kategorien mat under Vixen Awards i fjor.

- Jeg gjør dette fordi jeg ønsker at sunn mat skal bli mer tilgjengelig for alle, og da er det viktig å ta tak i takeaway-segmentet. Jeg fikk umiddelbart troen på selskapet da jeg traff Kristine og Frøya, to gründere som virkelig brenner for å skape et sunnere og grønnere skifte innen mat. Vi har allerede et godt samarbeid der jeg utvikler retter for dem, og gleder meg å kunne være med på å utvikle selskapet videre, sier Nereng.

Powered by Labrador CMS