Nyheter

Undersøkelsen fra Yara viser at 34 prosent av nordmenn anser klimaavtrykket som viktig når de handler mat og drikke. Illustrasjonsfoto: Yara

Hver tredje nordmann vil betale mer for mat med lavere klimautslipp

«Enorm mulighet for matindustrien til å redusere utslipp», konkluderer Yara etter stor undersøkelse om bærekraftig mat.

Publisert Sist oppdatert

Yara annonserer i dag funn fra en ny europeisk undersøkelse om bærekraftig mat, gjennomført av analysebyrået Ipsos på oppdrag fra Yara. Rapporten gir innsikt i nordmenns handlevaner og preferanser for bærekraftig mat.

Vekker for industrien

– Rapporten viser at europeere er sterkt motiverte for å kjøpe bærekraftig mat for å redusere sitt eget klimaavtrykk. Dette burde være en oppvekker for hele matindustrien, sier Birgitte Holter, leder for forretningsutvikling av grønn gjødsel i Yara, i en pressemelding.

Holter peker på at mens en av tre nordmenn anser klimaavtrykk som viktig når de kjøper mat, opplever majoriteten at det ikke er enkelt nok å forstå klimautslippene til maten de kjøper for å kunne ta bærekraftige valg.

Etterlyser bedre klimamerking

– Over halvparten forbrukere ville foretrukket at matvarer var tydelig merket med karbonfotavtrykket, sier Holter.

Panelet i undersøkelsen bestod av 12.000 respondenter i Europa, inkludert Norge. Her er noen av funnene:

  • Verdens matproduksjon står for mer enn én fjerdedel av de globale klimagassutslippene. De norske forbrukerne mener imidlertid at det er vanskelig å vite hvilken mat som er klimavennlig. 57 prosent nordmenn ønsker at karbonfotavtrykket er tydelig merket på etiketten.

  • En klar majoritet (65 prosent) av nordmenn sier at matprodusentene må jobbe for å redusere utslipp fra produksjonen sin.

  • 34 prosent av nordmenn anser klimaavtrykk som viktig når de handler mat og drikke

  • 44 prosent av nordmenn ville valgt et mer klimavennlig matalternativ fremfor et billigere alternativ (26 prosent ville valgt en fossilfri matvare, 43 prosent ville valgt en matvare som har lav utslipp av karbon)

  • 34 prosent av nordmenn sier seg villige til å betale mer for mat laget uten bruk av fossile energikilder

  • 17 prosent av nordmenn tar allerede bærekraftige valg når det gjelder sine egne handlevaner

Grønn gjødsel

– Dekarbonisering av matproduksjonen er mulig, og det er derfor vi utvikler grønn gjødsel. Disse helt frivillige valgene, må få tilstrekkelig politisk støtte. Dette kan løses på Europeisk nivå ved at EUs initiativ for et bærekraftig matsystem, planlagt for slutten av 2023, skaper sterkere incentiver for aktørene til å redusere karbonfotavtrykket, blant annet med bruk av grønn gjødsel, sier Holter.

Yara har flere dekarboniseringsprosjekter, og i Norge er målet at Yaras fabrikk på Herøya skal produsere grønn gjødsel uten bruk av fossile energikilder. Det vil resultere i avlinger med opptil 30 prosent lavere karbonfotavtrykk, og opptil 20 prosent redusert karbonfotavtrykk i maten som blir produsert. Dette er en virkningsfull løsning for mer bærekraftig matproduksjon. Produksjonen av grønn gjødsel er planlagt for oppstart i andre halvdel av 2023.

Om undersøkelsen

  • Undersøkelsen om behovet for bærekraftig mat ble bestilt av Yara International og gjennomført av Ipsos.
  • Undersøkelsespanelet bestod av 12.000 respondenter blant forbrukere i Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Irland, Italia, Spania, Polen, Romania, Tyrkia, Norge, Sverige og Danmark (1.000 respondenter i hvert av landene).
  • Dataene ble samlet inn gjennom intervjuer på nett i perioden 1.-14. desember, 2022.
Powered by Labrador CMS