Nyheter
Helten på vidda skal bli favoritten på kjøkkenet
Norsk, rent og bærekraftig reinkjøtt er en av de store satsingene på Umami Arena.
«Helten på vidda» er klar til å presentere noe av det mest unike vi har å by på innen norsk matkultur.
– Dette er smaken av vidda. Dyrene beiter i naturen, følger årstidsvariasjonene og preges av omgivelsene, sier Sissel Olsen i sekretariatet til Markedsutvalget for reinkjøtt i en pressemelding.
– Reinkjøttet er naturbasert, ekte og smakfullt, det ønsker vi å ut med til et bredt publikum – både blant forbrukere og proffmarked, forteller hun.
Bredt samarbeid
Det er Markedsutvalget for reinkjøtt som står bak denne unike satsingen – et samarbeid som skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet og kjøpsutløsende adferd hos forbrukerne. Dette gjøres gjennom generisk markedsføring av reinkjøtt og hvor «Rein – helten på vidda» er det samlende konseptet.
Markedsutvalget består av fem medlemmer: Tre fra Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL), ett fra Private Reinsdyrslakteriers Landsforbund (PRL) og ett fra Landbruks- og matdepartementet (LMD) Landbruksdirektoratet er sekretariat.
– Dette er et godt eksempel på et bransjesamarbeid som utnytter styrken i å stå sammen om å bygge noe enda større. På denne måten klarer reinnæringen å presentere seg som en av de mest spennende og innovative aktørene når vi åpner dørene til Umami Arena i februar, sier Umami Arena-direktør Torill Engelberg.
Eksotisk norsk mat
– Reinkjøttet er også smaken av samisk kultur, forankret i århundrelange tradisjoner og en livsform som er tilpasset dyrene. Det er produsert under harde, men naturlige forhold med milelange beitemarker fylt av mange typer lav, urter og lyng – og på naturens premisser som gir den unike og milde viltsmaken, sier leder John Anders Lifjell i Markedsutvalget.
– Gjennom de siste årene har det vært en voldsom utvikling på hvordan få en bedre utnyttelse av dyret. Det jobbes mye i bransjen med å bruke mer, at minst mulig skal kastes. De store bedriftene har som mål å bruke alt på dyret, ingenting skal kastes, sier han.
Smaksmuligheter
– Hva står på programmet under Umami Arena?
– Vi ønsker å få vist frem reinkjøttet og reindriften fra sin beste side, og selvsagt hva reinkjøttet kan brukes til og alle de ulike rettene man kan lage. Og det vil bli servert reinkjøtt i restauranten vi rigger opp, forteller Sissel Olsen.
Hun oppfordrer alle som ønsker å smake på reinkjøtt til å reservere bord ved å ta kontakt med restaurantsjefen på standen, eller ved å ta kontakt med en av bedriftene som deltar på standen: Skodi Rein AS, Rørosrein AS, Stensaas Reinsdyrslakteri AS og Arctic Rein og Vilt AS.
Satser på unge reinsdyrkokker
Umami Arenas tema er «Kraften til å ta Norge videre», spesielt innenfor områdene arbeidskraft, skaperkraft og bærekraft. – Markedsutvalget ønsker å være med på å bidra til rekruttering i yrket. Vi prøver å bruke unge reinsdyrkokker så langt det lar seg gjøre, og blant annet har vi delt ut prisen for årets unge kokkelærling. Prisen i 2020 ble gitt til Brita Stensgård som også skal være med å jobbe i restauranten på Rein – helten på vidda, sier Lifjell.