Nyheter
Gress Gruppen har inngått kontrakt med Norsk Kylling
Gress Gruppen AS har som første aktør i storhusholdningsbransjen inngått kontrakt med Norsk Kylling AS om kjøp av ECC-sertifisert kylling.
European Chicken Commitment (ECC) er en internasjonal dyrevelferdsstandard. ECC har som mål å forbedre velferden til slaktekyllinger. Standarden støttes av 37 europeiske dyrevernsorganisasjoner.
– Kontrakten med et estimert oppstartsvolum på 2,5 tonn er en god begynnelse og et skritt i riktig retning. Denne kyllingen vil i sommer bli å finne på Scandics menyer i Norge. Scandic Hotels har vært en av pådriverne i arbeidet med forbedret dyrevelferd. Nå håper vi at flere produsenter vil følge etter og se behovet for å bli ECC-sertifisert. Bønder som investerer i ECC-sertifisering, skal vite at kundene etterspør dette, sier administrerende direktør Tor Tennvassås i Gress Gruppen AS i en pressemelding.
– Steg i riktig retning
Gress Gruppen har et mål om at 100 prosent av kyllingen skal være ECC-sertifisert innen utgangen av 2026.
– Alle medlemmene i Gress Gruppen har nå mulighet til å bestille ECC-sertifisert kylling. Tilgangen i markedet er imidlertid begrenset, men vi opplever dette som et steg i riktig retning, skriver Tennvassås i en e-post til Dagligvarehandelen.
Gress Gruppen er en strategisk innkjøpssammenslutning for store virksomheter innen hotell, restaurant og kantine. Gress Gruppen AS forvalter et årlig innkjøpsvolum på cirka 3 milliarder kroner, og har medlemmer som Scandic Hotels, Compass Group, Radisson Hotels, Bitastad, Hurtigruten, Gate Gourmet, Torghatten, Sosial Eatertainment Group, Norlandia Hotel Group og Heimr Collection.
Håper flere vil følge etter
Tilbudet av ECC-sertifisert kylling er ifølge Tennvassås i dag svært begrenset, og han håper at flere produsenter vil følge etter og legge om produksjonen.
– Omlegging av matproduksjon krever at alle aktørene i matkjeden, fra bonde til forbruker samarbeider og støtter hverandres initiativ for å bedre dyrevelferden. Hvis flere bidrar og volumet øker, vil også ECC-sertifisert kylling kunne konkurrere prismessig med ikke-sertifisert kylling, tror Mathias Olsen, strategisk innkjøper i Gress Gruppen.
Olsen har samtidig forståelse for at det tar tid for flere produsenter å omstille seg.
– Vi betviler ikke at norske bønder er gode på dyrevelferd. Vi har stor respekt for tiden og kostnaden det tar å legge om landbruket. Derfor er det ekstra gledelig at vi nå har inngått kontrakt om kjøp av sertifisert kylling, sier Olsen.