Annonse
NHO
Går bra i dårlige tider
Mens mye industri sliter, er matindustrien mindre følsom for svingninger i konjunkturene.
Annonse
– Både i Norge og ellers i Europa, hvor finanskrisen har slått langt hardere inn, er konsekvensene av en lavkonjunktur mindre dramatiske for mat- og drikkeindustrien enn annen type industri. Det sier Gaute Lenvik, direktør for nærings- og matpolitikk i NHO.– Samtidig har denne industrien en utjevnende effekt på næringslivet for øvrig. Dette er fordi mat- og drikkeindustrien representerer 20 prosent av verdiskapningen i den landbaserte industrien. Dermed blir den en støtdemper for norsk næringsliv, sier Lenvik.I fjor sto matindustrien for 42 milliarder kroner av en verdiskapning i norsk landbasert industri på 209 milliarder. Matindustrien sysselsetter nesten 50.000 personer, og verdiskapningen har økt mer i matindustrien enn i annen industri.Det er Tine som sender ut pressemelding om matindustri og konjunkturer. Meierivarer sto for 12 prosent av produksjonsverdien i matindustrien i fjor, og meierikonsernet investerte fire milliarder kroner i egne produksjonsanlegg i årene 2009 til 2013.– Dette har gitt grunnlag for effektivisering, bedre produktkvalitet og vekstgrunnlag for eksisterende og nye produkter, sier Jørn Spakrud, som er konserndirektør for økonomi og finans.I neste omgang skal det bygges nytt meieri i Bergen.Sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika-gruppen peker på flere grunner til at matproduksjon står sterkere enn mye annen næring i nedgangstider.– De fleste matvarer er relativt lite følsomme for konjunkturer, selv om fremveksten av gourmetmat har endret noe på dette. Et annet argument er valuta. I dårlige tider for AS Norge faller kronekursen. Det bidrar til å redusere «Harry-handel» og antall utenlandsferier, sier Andreassen, som også trekker fram tollbeskyttelsen som en faktor.Lenvik i NHO mener tollbeskyttelsen ikke er noen hovedårsak.– Dette fordi norsk mat- og drikkeindustri ikke er alene om å bekrefte bildet av en mindre konjunkturutsatt industri. Bildet er det samme også ellers i Europa, sier han.Gaute Lenvik peker på at i nedgangstider endrer folk forbruksmønsteret sitt – noe som kan styrke detaljhandelen og matindustrien totalt sett.– Folk kutter gjerne ut reiser og restaurantbesøk og lager mer mat hjemme, sier han.
Utjevnende effekt
Annonse
Meieri-investeringer
Mindre harryhandel
Annonse