Dyrevernalliansen

Dyrevernalliansens forbrukerguide er nå oppdatert med flere nye merkevarer på grønt lys.
Dyrevernalliansens forbrukerguide er nå oppdatert med flere nye merkevarer som har fått grønt lys.

Flere merkevarer får grønt lys i forbrukerguide

I kyllingnæringen har det vært en positiv utvikling i satsing på bedre dyrevelferd. Det fører til at flere nye merkevarer i Dyrevernalliansens forbrukerguide nå får grønt lys.

Publisert Sist oppdatert

«Dyrevennlig», appen til Dyrevernalliansen, gir forbrukere enkel tilgang til informasjon som gjør det mulig å ta mer dyrevennlige valg når de handler. Flere av merkevarene som tidligere hadde gult lys er nå flyttet opp til grønt lys.

Her er listen over merkevarene som nå endrer fra gult til grønt lys: 

Kylling: 

  • Lerstang
  • Lovise
  • Stange landkylling
  • Solvinge
  • Norsk Kylling
  • Prima 
  • Gårdsklekket

Svinekjøtt:

  • Ask Gård
  • Jæren Smak utegris

Fortsatt store utfordringer

De siste årene har det vært en utvikling innenfor kyllingnæringen hvor stadig flere merkevarer nå skjønner at de må ta dyrevelferd mer seriøst.

Live Kleveland, kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, er glad for den positive utviklingen i kyllingnæringen, men påpeker at det fremdeles er store utfordringer.

– Det er viktig å presisere at dette ikke er noe friskmelding av kyllingnæringen. Produksjon av kylling innebærer fortsatt grunnleggende problemer når det gjelder dyrevelferd, understreker Kleveland.

– Men selv om vi fremdeles møter utfordringer i kyllingnæringen, har det blitt lettere for forbrukere å finne kylling med forbedret velferd de siste ti årene. Forbrukerne spiller en avgjørende rolle ved å pushe frem merkevarer som prioriterer dyrevelferd gjennom appen, minner hun om.

Slik er forbrukerguiden laget

  • Dyrevernalliansens forbrukerguide gir informasjon om de beste, tilgjengelige alternativene i butikkene.
  • Formålet med forbrukerguiden er å gjøre det enklere for forbrukere å stemme med lommeboka ved å velge produkter med bedre dyrevelferd. 
  • Appen «Dyrevennlig», hvor forbrukerlistene ligger, har over 50.000 nedlastninger. 
  • I vurderingen av produktene tas det utgangspunkt i sentrale velferdsbehov for hvert dyreslag. Dyrevernalliansens veterinærer og sivilagronomer vurderer i hvilken grad disse er oppfylt.
  • Opplysningene om hver merkevare blir matet inn i en matematisk vektingstabell, der viktige velferdsbehov er vektet høyt og mindre viktige lavere. Poengsummen som merkevaren kommer ut med, tilsvarer grønt, gult eller rødt lys.
  • Forbrukerguiden er basert på opplysninger fra merkevarene, og gir derfor ikke noen garanti for hvordan dyrene har hatt det.
  • Merkeordninger med tredjeparts sertifisering og fagbaserte krav til dyrevelferd gir forbrukeren større grad av trygghet.
  • Dyrevernalliansen anbefaler mat som er sertifisert med Dyrevernmerket.

Kilde: Dyrevernalliansen

Hos flere merkevarer har kyllingene fått et bedre liv. De satser på mer saktevoksende raser og investerer i kyllinghus med vinduer, bedre klekking, og gir kyllingene aktivitetsobjekter.

Ikke bare fører det til bedre liv for kyllingene, men også bøndene rapporterer om økt trivsel på arbeidsplassen, poengterer alliansen.

Oppfordrer til mer bevisste valg

Dyrevernalliansen oppfordrer forbrukerne til å betale litt mer for mat fra dyr som har hatt det bedre, og heller spise mindre mengder kjøtt, egg og meieriprodukter enn de ellers ville gjort.

Og kommer i tillegg med følgende anbefaling: den aller mest dyrevennlige maten du kan spise, er vegetarisk eller plantebasert.

Her kan du lese mer om Dyrevernalliansens oppdaterte forbrukerguide.

Powered by Labrador CMS