Leverandørnytt

Christian Andersson mottok Q Innovasjonspris for sine helt ærlige tilbakemeldinger og idéer for å gjøre Skyr-emballasjen mer klimasmart.

Fikk Q til å endre Skyr-begeret

Christian utfordret Q-Meieriene til å gjøre Skyr-emballasjen mer klimasmart. Nå endres Skyr-designet.

Publisert Sist oppdatert

I fjor høst kjøpte Christian Andersson et brett med Skyr på sin nærbutikk. Like etter kastet han seg over tastaturet for å dele sine ideer til forbedringer. Den engasjerte forbrukeren fra Moelv skrev en hel liste over løsninger som kunne gjøre Skyr-begeret mer klimasmart. Ganske nøyaktig et år senere er resultatet i butikk.

Etter innspill fra Christian skal et lavere lokk, en bredere bunn, og et beger laget av gjenvinnbar plast gjøre 16 millioner Skyr-begre mer klimasmart.

– Jeg er klar over at det høye lokket er litt av identiteten til Skyr, men jeg hadde et håp om at man kunne se bort fra dette og heller tenke på miljøbelastningen et slikt design har. Det tar opp mye unødvendig plass i transport, sier Andersson i en pressemelding.

Sparer 23 lastebiler i året

Q-sjef, Bent Myrdahl, forteller at de stadig møter høyere forbrukerkrav til klimasmarte produkter.

– All produksjon har en påvirkning på miljøet, og vi ønsker at den skal være så lav som mulig. Nå får vi plass til enda flere produkter per leveranse. Justeringen på Skyr-emballasjen sparer oss fra å frakte 23 lastebiler med plast i året, sier Myrdahl.

Q-sjefen forteller at de får mange henvendelser som går på emballasje, og spesielt på Skyr-lokket.

– Skyr-fansen er miljøbevisste, og vi har fått tydelige tilbakemeldinger på at dette er endringer de ønsker hjertelig velkommen. Vi håper at dette gjør det enda enklere for forbruker å ta gode og miljøvennlige valg i butikk, sier han.

Fikk Q Innovasjonspris 

Da Q-sjefen møtte Christian i Brumunddal, fikk han se noen av de første begrene på markedet. Andersson trodde han skulle få noen vareprøver, i stedet ventet en overraskelse. Han fikk nemlig Q Innovasjonspris for sine helt ærlige tilbakemeldinger og idéer.

– Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Før jeg tok kontakt hadde jeg en forventing om at Q-Meieriene alltid er på ballen når det gjelder forbedringer. Det stemte heldigvis, men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få en Innovasjonspris for mine forslag, sier en overrasket prisvinner.

Powered by Labrador CMS