Nyheter
Fast Candy felt i Matbransjens Faglige Utvalg
Markedsføringskampanjen til Fast Candy på TikTok bryter med retningslinjene til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).
En av Fast Candys giveaway-kampanje ble derfor felt. Fellelsen er blant annet basert på aktsomhetsregelen som gjelder for markedsføring mot ungdommer, opplyser Matbransjens Faglige Utvalg i en pressemelding i dag.
Må være ekstra aktsomme
Barn og ungdom er generelt mer sårbare for den typen 1:1-markedsføring som skjer gjennom sosiale medier. Aktørene må derfor utvise særlig aktsomhet ved bruk i av virkemidler som forsterker 1:1-effekten og unngå virkemidler som bidrar til å viske ut grensen mellom markedsføring og deltagelse på sosiale medier, heter det videre i meldingen.
Flere av Fast Candys giveaway-kampanjer er laget som en slags konkurranse der det oppfordres til, eller stilles krav om, at deltakerne skal følge bedriften på TikTok, like videoen og tagge en venn, skriver MFU.