Grüne Woche
Får opp øynene for norsk mat og norske råvarer
Det er ikke noe å si på interessen for den norske paviljongen på Grüne Woche i Berlin. De mange besøkende har definitivt fått opp øynene for norsk lokalmat og drikke.
Grüne Woche, Berlin. Folk har strømmet til den første helgen etter åpningen av den internasjonale «grønne» messen i den tyske hovedstaden.
Ordet «strømmet» er absolutt ingen overdrivelse i denne sammenheng, for da messehallen åpnet på nytt lørdag, kom besøkende jevnt og trutt, tidlig – og i strie strømmer. Interessen for den norske standen er overraskende stor. I alle fall for Mat og markeds journalist.
Oppriktig interessert
Det var imponerende å se hvor interessert i og nysgjerrige de besøkende var på den norske maten som promoteres under «Grüne Woche». Det blir mange spørsmål til det norske teamet i Berlin, og diskusjoner om råvarer, ingredienser og oppskrifter. Og om Norge, nesten selvsagt.
De aller fleste som kommer, vil smake. Både fast og flytende føde.
Allerede på formiddagen var den norske baren tett pakket med tørste tyskere. «Akevitt-baren» byr på en rekke lokalt varianter av norsk, lokalt produsert akevitt, gin, vodka og øl.
Dette er altså de alkoholholdige. I tillegg kommer norsk eplemost og sider, også de lokalt produsert i Norge.
Den populære akevitten
Lars Ole Ørjasæter, daglig leder av Norske Akevitters Venner, er i sitt rette element. Han er igjen «innleid» som bartender under den ti dager lange messen, og er ikke vondt å be for å ta en faglig prat.
– Det hjørnet her er det varmeste på hele standen, sier han megetsigende, etterfulgt av en hjertelig latter.
Joda, interessen for den norske messebaren er upåklagelig. Og den norske akevitten spesielt. Eller Aquavit, som den promoteres som i utlandet. Besøkende kan smake på en rekke ulike drikker, og de gjør det med glede – som Mat og marked kunne bevitne.
«Schmeckt sehr lecker»
To tyske vennepar fra Berlin hadde stått opp tidlig for å få med seg mest mulig av den populære mat- og reiselivsmessen. De har besøkt den i 25 år, og den er noe de MÅ ha med seg. Særlig nå etter to år med «koronapause».
De har savnet «matfestivalen» og er definitivt klar for litt «rock`n roll». Her skal det smakes, spises og drikkes hele dagen.
– Tidlig inn om morgen, sent ut om kvelden, svarte de fire nesten i kor da Mat og marked spurte om dagens planer.
De forteller at de alltid tar seg en ekstra lang mat- og drikkepause ved den norske standen.
– Weil es hier ja immer so lecker schmeckt. Fordi maten alltid smaker så godt her. Og så er det jo Norge, da, forteller Angelika S. Etternavn vil de ikke ut med.
Frøyaflak
De har kjøpt seg en rekke småretter, satt seg godt til rette og tar seg god tid til å smake. Etter en del synsing er de fire enige om at, jo, laksen på eggerøre og kjeks, smakte best.
Beate B. hadde veldig sans for «kjeksen under den nydelige laksen». Kjeksen viste seg å være Frøyaflak fra Garnviks røkeri på Frøya, laget sammen med bakeriet Attåtnæring på Melhus. Kav trøndersk mat, med andre ord.
Full trøkk hele dagen
Brit Melting fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke er begeistret, og litt rørt.
– Det var vært full trøkk hele dagen, forteller hun.
Pauser ble det nesten ikke tid til på messens første helg.
«Det har kommet masser med folk. De er nysgjerrige på produktene være, entusiastiske og ivrige. Ja, og så er det jo blitt en del prating om mat, drikke og Norge.»
Det samme sier Ellen Thvorvaldsen fra Kuringen Brygge Hotell Åfjord på Stokkøya. For messeanledningen innleid til den norsk paviljongen i Berlin.
– Jeg synes det har gått overraskende bra med salget på messens første lørdag. Det har kommet masser med folk. De er nysgjerrige på produktene være, entusiastiske og ivrige. Ja, og så er det jo blitt en del prating om mat, drikke og Norge, forteller hun.
Også hun begeistret, og ikke rent lite stolt av trøndersk lokalmat og drikke.
Da Mat og marked sjekket stemningen på den norske restauranten, signaliserte Petter Wahl Sekne salgsrekord.
Så ja, den norske paviljongen har åpenbart fanget internasjonal interesse.