Nyheter
Drikkemelk har høyeste prioritet
Så langt har Tine gått klar av korona, men en egen beredskapsstab følger utviklingen nøye.
Matindustrien har også vært i kontakt med Nortura, Q-Meieriene og Felleskjøpet Agri, alle steder går produksjonen og distribusjon foreløpig som normalt, det er heller ikke sendt ut permitteringsvarsel.
– Tine forholder seg til helsemyndighetenes råd og følger utviklingen nøye, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Wilberg Arnesen i Tine.
Tine, som har mer enn 5.400 ansatte, har satt ned en egen beredskapsstab som jobber for å sikre normal drift og smittbegrensing.
Vurderer fortløpende
– Det er ikke sendt ut noen permitteringsvarsel på nåværende tidspunkt, men her vil vi gjøre fortløpende vurderinger. For ansatte i karantene følger vi myndighetenes råd om føre-var-prinsippet for folk som har vært i områder med vedvarende smitte, forklarer Wilberg Arnesen i Tine.
Tirsdag kunngjorde regjeringen at de skal korte ned perioden der arbeidsgivere betaler lønn ved permittering, og la staten ta over betalingen tidligere.
LES MER | 900 Ringnes-ansatte har fått permitteringsvarsel
Prioriterer melkeleveranser
Tine opplyser at det så langt ikke er utfordringer knyttet til produksjon eller distribusjon.
– Skulle sykdom ramme industrien vår, vil den fremste prioriteten være å levere drikkemelk, som er en viktig del av det norske kostholdet – og næringsinntaket for mange nordmenn, sier Ingrid Wilberg Arnesen i Tine.
Unngår hamstring
Felleskjøpet Agri melder at selskapet har god kontroll for råvarer til produksjon av fôr.
– Ingenting tyder på at vi skal få problemer som fører til at vi ikke får produsert fôr til kundene/bonden. Flere av våre leverandører opplyser at de fordeler råvarer ut for å unngå at det hamstres i markedet. Det er en fordel for alle aktører i markedet, sier kommunikasjonssjef Thomas Skjennald i Felleskjøpet Agri SA.
Skjennald opplyser at det på maskinsiden er det også oversiktlig og under kontroll.
– Det har per nå vært noen få enkelttilfeller av at mindre maskiner ikke har blitt levert på grunn av viruset og endringer i transport/logistikk mellom land. Dersom det kommer tiltak som innebærer å stenge ned trafikk mellom byer/regioner, kan det åpenbart gi problemer for leveranser av varer som maskiner/deler og så videre.