Randi Ledaal Gjertsen, daglig leder i Bondens marked
– Den enkelte lokalmatprodusent opplever at det er stor avstand mellom byråkrat og bonde
– For å nå målet om økt salg av lokal mat og drikke, må det både rekrutteres nye lokalmatprodusenter og jobbes for økt omsetning blant de etablerte, sier Randi Ledaal Gjertsen i Bondens marked. Hun peker på flere hindringer som bør fjernes hvis regjeringens offensive omsetningsmål skal nås.
I jordbruksoppgjøret for 2023 ble avtalepartene enige om å gjennomføre en kartlegging av lokalmatprodusentenes kompetansebehov, blant annet for å finne ut om dagens kompetansetilbud er dekkende, eller om det trengs noe mer.
Økologisk24 skrev nylig om kompetansekartleggingen. Det er Oxford Research har stått for.
Funnene og anbefalingene skal vurderes i regjeringens arbeid med å nå det nye målet om å øke omsetningen av lokal mat og drikke til 25 milliarder innen 2035.
Den enkelte lokalmatprodusent opplever at det er stor avstand mellom byråkrat og bonde
Randi Ledaal Gjertsen, Bondens marked
Rapporten viser blant annet at lokalmatprodusenter har behov for å få styrket sin kompetanse, og det særlig innen marked, strategi og forretningsutvikling. Hele 7 av 10 lokale matprodusenter svarer at dagens opplæring er for dårlig, og at de ønsker et mer omfattende utdanningstilbud på dette feltet.
Økologisk24 har bedt Randi Ledaal Gjertsen, daglig leder i Bondens marked Norge, om å kommentere funnene, peke på svakhetene ved dagens situasjon og beskrive behovene til lokale matprodusenter for at Norge i det hele tatt kan nå sitt mål om å øke omsetningen av lokal mat og drikke.
Det første er at det både må rekrutteres nye produsenter av lokalmat og jobbes for økt omsetning blant de etablerte produsentene, poengterer hun.
Det skyldes blant annet at pionerene, som startet opp med lokal foredling og salg lenge før lokalmat var et begrep i Norge, nå er i ferd med å gå av med pensjon. Disse bedriftene er i ulike prosesser – som generasjonsskifte, salg eller andre justeringer.
– De har andre behov i dag, både innen kompetanse og andre virkemidler. Samtidig har også behovene endret seg for bedrifter som er i startfasen med sin, siden markedet er annerledes i dag, understreker Randi Ledaal Gjertsen overfor Økologisk24.
Det er uklart for produsentene hva de kan få støtte til og ikke, samtidig som det er høye krav til egenandel, innovasjonsnivå og volum
Randi Ledaal Gjertsen, Bondens marked
Flere artikler om lokalmat
-
12,3 milliarder kroner: imponerende salgsøkning for norsk lokal mat og drikke
-
– Det kan være rom for å gjøre ting både tydeligere og bedre
-
Meny selger hvitløk dyrket i Norge
-
– Den enkelte lokalmatprodusent opplever at det er stor avstand mellom byråkrat og bonde
-
Regionale landbrukspriser til Ingers gårdsmat og Strømmen Gård
-
Nytt nettsted gir nyttig hjelp til alle som produserer lokal mat og drikke
En annen, særdeles viktig utfordring er at den enkelte lokalmatprodusent opplever at det er stor avstand mellom byråkrat og bonde.
For stor, mener daglig leder i Bondens marked Norge.
Det er stor forskjell mellom regionkontorene til Innovasjon Norge og landbrukskontorene når det gjelder hvor mye bistand og rådgiving produsentene får, mener hun.
– Det er uklart for produsentene hva de kan få støtte til og ikke, samtidig som det er høye krav til egenandel, innovasjonsnivå og volum, poengterer den daglige lederen av Bondens marked.
Atter en utfordring er lokalmatprodusentenes kompetansebehov og det som tilbys av utdanning i dag. Eller rettere sagt, det som ikke tilbys.
– Dagens kompetansetilbud har noen hull. Det bør særlig bli bedre innen bedriftsøkonomi og forretningsutvikling. Tilbudet må spisses mer ut fra ulike salgskanaler, sier Randi Ledaal Gjertsen.
Hun mener at det bør utvikles flere digitale kurs, samt kurs som kombinerer digitale forelesninger med fysiske praksissamlinger. Dette forutsetter pedagogisk og digital kunnskap hos Kompetansenettverkene.
– Digitale tilbud er viktig fordi det er enklere og billigere å delta digitalt for produsentene, samtidig som det skaper en kultur hvor produsentene kontinuerlig søker ny kompetanse og utvikler bedriften sin, understreker Ledaal Gjertsen.
Det å selge til dagligvarehandelen eller hotell-, restaurant- og cateringmarkedet krever noe annet av produsentene enn å selge direkte til forbruker
Randi Ledaal Gjertsen
Det er dessuten ressurseffektivt for Kompetansenettverkene, og gjør det enklere å tilby skreddersydde kurs for ulike målgrupper, mener hun.
Ledaal Gjertsen peker i denne sammenheng på det faglige innholdet i Fram- og Vekst-programmene til Innovasjon Norge som hun mener at flere bør få nytte av.
Førstnevnte er et ledelsesprogram for små og mellomstore bedrifter, mens sistnevnte er en vekstgarantiordning som skal styrke tilgangen til bankfinansiering for blant annet lokale produsenter av mat og drikke.
– I dag er kravene for å få delta for høye for mange, både med tanke på omsetning og vekstambisjoner, sier den daglige lederen.
En del bedrifter har ikke ressursgrunnlag til å vokse mye, mens andre kan og vil vokse. Begge trenger god hjelp til å bli solide og lønnsomme, og flere av de små vil kunne vokse om de bare får gjøre det i sin egen takt, fremhever Bondens markeds daglige leder.
Så var det salget, eller mer presist utfordringene ved salget. Produsenter innen lokal mat og drikke har nemlig ulike salgskanaler de ønsker å nå.
– Det å selge til dagligvarehandelen eller hotell-, restaurant- og cateringmarkedet (HoReCa) krever noe annet av produsentene enn å selge direkte til forbruker, poengterer Randi Ledaal Gjertsen.
Reiselivsnæringen har et uutnyttet potensiale for lokalmat. For å dekke det, så kreves det at ulike bransjer kobles sammen og finner felles interesser
Randi Ledaal Gjertsen
Kompetansetilbudet må tilpasses dette og spisses mot de ulike kanalene slik at nytteverdien blir størst mulig for både kjøper og selger, synes hun.
– Reiselivsnæringen, blant annet, har et uutnyttet potensiale for lokalmat. For å dekke det, så kreves det at ulike bransjer kobles sammen og finner felles interesser, understreker Ledaal Gjertsen.
Hun mener dessuten at det bør innføres krav om opprinnelsesmerking også for mat som selges i HoReCa-markedet.
– Det vil gi økt valgfrihet for forbruker og økt synlighet for produsentene, er hun sikker på.