Freia

Roger Sørensen i Tromsø selger de bitene som ingen i familien liker.

Auksjonerte bort Twist-biter

Han la ut de fem Twist-bitene han ikke liker, på auksjon – og fikk god respons.

Publisert Sist oppdatert
En gang, da jeg var liten og troskyldig, kom moren min på sykehus etter en skitur med uheldig utfall. Selvsagt besøkte jeg henne. Som tre-fireåring hadde nok ikke den fremtidige Matindustrien-redaktør helt tatt bolig i meg, men jeg likte i hvert fall sjokolade.Dessuten hadde jeg forstått at man skulle ha med noe på sykebesøk. Så jeg slo to fluer i én smekk og tok med de bitene som jeg ikke hadde lyst på fra Twist-posen som jeg nettopp hadde fått. Min hofteødelagte mor fikk en hyggelig hilsen, og jeg fant noe å gjøre med den sjokoladen som jeg uansett ikke likte. Slike regnestykker høres fenomenale ut for en liten tass.Det var den gangen jeg lærte at i min familie var det absolutt ingen som likte Cocos. Inkludert moren min.For rundt 15 år siden gjorde Freia suksess med «Vern om dine favoritter»-reklamefilmer som spilte på nettopp dette: Smaken er forskjellig. Noen liker én Twist-bit, noen liker en helt annen, og det beste er om du skaffer deg omgangsvenner som liker noe helt annet enn deg.Ikke alle har forstått det. Det er ikke mange månedene siden jeg var på journalistkonferanse og måtte velge Twist. De som valgte samme bit, ble satt på samme bord. Opp gjennom årene har jeg hatt flere favoritter, men blant alternativene denne gangen var det ikke tvil om at jeg skulle velge Banan.Ved bordet kommenterte vi det likevel, med utgangspunkt i de gamle reklamefilmene: Var ikke dette helt feil? Var det ikke slik at i en forsamling med mennesker vi ikke kjente, var de siste vi ønsket å bli kjent med, disse menneskene som likte den samme Twist-biten som oss selv?Roger Sørensen i Tromsø er en av disse som har et lidenskapelig forhold til Twisten sin. Avisen Nordlys forteller om mannen som bor i Tromsø med samboer og to barn.Der i huset er det ingen som liker Twist med kokos-, banan-, aprikos-, karamell- eller nøttefyll.– Det er søppel i mine øyne. Ingen her i huset spiser dem, og heller ikke de som har vært innom på besøk. Jeg kunne like gjerne kastet dem med det samme, sier han til avisen.Det endte opp med at familien la ut 800 gram uønskede biter på en Facbook-gruppe for kjøp, salg og bytte.– Det har gått overraskende bra. Jeg har fått et bud på 60 kroner for kokosbitene, og et bud på 60 kroner for de andre, kunne Sørensen fortelle da Nordlys snakket med ham søndag ettermiddag.Han mener mange ville likt det om Freia hadde delt opp bitene mer, med tanke på alle som plukker bort den ene eller den andre biten.På den annen side: Hadde Freia gjort dét, ville sjokoladeprodusenten hverken fått gratisreklamen i Nordlys eller denne meldingen på Matindustrien.no. Så kanskje rådet ikke var så godt likevel?

Verner om favoritter

800 gram uønskede biter

Bør Freia dele opp mer?

Powered by Labrador CMS