Ledelse
Istock
3 grunner til at medarbeidere mister motivasjonen
LEST OM LEDELSE. Motivasjon – i betydningen å ha vilje til å få jobben gjort, å begynne på en oppgave istedenfor å utsette og å investere nok mental innsats til å lykkes, forklarer 40 prosent av suksessen i teamprosjekter, hevder Ricard E. Clark og Bror Saxberg.
Clark er professor emeritus i psykologi og teknologi ved University of Southern California, og konsulent. Bror Saxberg er visepresident i Chan Zuckerberg Initiative. Sammen har de på nettsidene til Harvard Business Review skrevet et innlegg om årsaker til at medarbeidere mister motivasjon.
Det er et poeng at ledere forstår hvorfor noen medarbeidere sliter med motivasjonen, påpeker de.
Hvis lederen velger «feil strategi», for eksempel å be medarbeideren om å jobbe hardere, mens det egentlige problemet er at medarbeideren tror at han ikke vil klare oppgaven, kan motivasjonen falle ytterligere.
I innlegget sitt lister de blant annet opp følgende tre årsaker til motivasjonen svikter:
- Verdi-mismatch
Oppgaven kolliderer med medarbeiderens verdier. Rådet deres til ledere er, snakk med medarbeideren om hva han eller hun er opptatt av. Det kan være ulike type verdier, fra det som handler om interesser og identitet til hvor viktig oppgaven er for selskapet. Når du kjenner medarbeiderens verdier, er det lettere å koble dem til oppgaver.
- Føler ikke mestring
Hvis medarbeideren tror at han eller hun ikke har kapasitet til å klare oppgaven, går det utover motivasjonen. En leder kan ta tak i dette ved å forsøke å bygge opp medarbeiderens selvtillit og kompetanse, og gi ekstra støtte underveis. En mulig, praktisk, tilnærming er å dele opp oppgaver i mer håndterbare biter. Forsøk også å finne ut om medarbeideren tror at oppgaven krever mer tid og energi enn det som faktisk er tilfelle.
- Sterke følelser står i veien
Negative, sterke følelser som sinne, frykt eller depresjon svekker motivasjonen. Her mener Clark og Saxberg at lederens bør snakke med medarbeideren på tomannshånd, lytte aktivt og forsøk å forstå. Samtalen kan i seg selv gjøre at følelsene mykner litt. Neste steg er å forsøke å hjelpe. Hvis det ikke fungerer, vurder om det er behov for å koble inn andre rådgivere/hjelpere.