Nyheter

Konsernsjef Anne Marit Panengstuen og styreleder Jan Erik Fløtre i Nortura har grunn til å smile etter at konsernet leverte en resultatforbedring på over 500 millioner kroner for 2023. Men de varsler nye grep i kjølvannet av de dårlige resultatet for 2022. Foto: Nortura

Nortura leverer kraftig forbedret resultat for 2023

Nortura har lagt fram en resultatforbedring på over en halv milliard kroner i 2023. Omsetningen bikket for første gang 30 milliarder. Driftsresultatet endte på 258 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Resultatforbedringen for i fjor kan i hovedsak tilskrives tiltakspakken som ble annonsert siste halvår i 2022 og som fikk god effekt i fjor.

Til tross for høy omsetningsvekst ble nemlig Norturas resultat for 2022 kraftig svekket. I kjølvannet av det ble det iverksatt tiltak som skulle styrke resultatet med over 400 millioner kroner, noe som har skjedd nå.

Nortura er bondens eget selskap og et samvirke som eies av rundt 17.000 norske bønder. Konsernet er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.

«Positive effekter av operasjonelle forbedringstiltak i industrien, lavere energikostnader, reforhandlede avtaler, høyere slaktesatser og særlige lønnsomhetstiltak i verdikjeden for hvitt kjøtt er hovedforklaringene», skriver bondens selskap i en pressemelding.

– Godt tilfreds

– Jeg er godt tilfreds med veksten og resultatforbedringen og vil særlig fremheve innsatsen fra ansatte og eiere som har ført til en samlet resultatforbedring på over en halv milliard kroner, sier understreker konsernsjef Anne Marit Panengstuen.

Norturas resultat før avskrivninger, skatt og finanskostnader (EBITDA) endte på rundt 868 millioner kroner.

Nortura konsern (mill. NOK) 2023 Endring
Driftsinntekter30 872,1+ 2 481,9
EBITDA867,6+ 515,6
Driftsresultat (EBIT)+258,2+470,5

Den underliggende driften påvirkes av lavere produksjons- og salgskvantum. Kombinert med en svak småfesesong og uønsket skjæring som følge av overskuddssituasjonen i kjøttmarkedet, bidro dette til kostbar bemanningsmessig overkapasitet i industrien, skriver Nortura videre.

«Vi er på rett kurs mot et nytt og sterkere Nortura, men vi ser at det er underliggende utfordringer i markedet.»

Anne Marit Panengstuen, konsernsjef i Nortura

Salget til dagligvarebutikkene falt med tre prosent, drevet av lavere etterspørsel etter rødt kjøtt og fortsatt vridning bort fra uavhengige merkevarer til butikkeide merkevarer (EMV). Inkludert industri og proffmarkedet endte sluttmarkedssalget ned 3,3 prosent i fjor.

Tapte markedsandeler

Den samlede markedsandelen for Norturas merkevarer, målt i verdi, falt med 0,7 prosent og endte på 32,2 prosent.

Gilde hadde ved utgangen av året en markedsandel på 24,7 prosent ( ned 0,8 prosentpoeng), mens Prior økte sin markedsandel med 0,4 prosentpoeng til 7,1 prosent av kjøttmarkedet. Priors markedsandel på egg endte på 34,8 prosent, ned 3,8 prosentpoeng.

– Vi er på rett kurs mot et nytt og sterkere Nortura, men vi ser at det er underliggende utfordringer i markedet som krever strukturelle tiltak for å etablere et stabilt høyere lønnsomhetsnivå og økt konkurransekraft, sier Panengstuen.

Utreder endringer i konsernstrukturen

Nortura annonserte etter første tertial 2023 behovet for å tilpasse forretningsmodellen for å møte konkurransen og større endringer markedet for egg og kjøtt. Nortura har gjennom fjoråret arbeidet med en ny strategi som nå er vedtatt av konsernstyret.

«Vi må jobbe effektivt mot vårt hovedformål som alltid vil være å sikre størst mulig utbytte til eierne våre gjennom norske råvarer og produkter som forbrukerne vil kjøpe.»

Jan Erik Fløtre, styreleder i Nortura

Arbeidet med ny strategi har blant annet konkludert med at det er behov for strukturelle endringer for å spisse og fokusere organisasjonen inn mot selskapets to markeder – tilførselsmarkedet og sluttmarkedet.

– Vi må tilpasse oss endringene og justere forretningsmodellen for å gjøre selskapet mer fokusert, smidigere og bedre tilpasset endringene i våre to markeder – tilførsels- og sluttmarkedet, sier styreleder Jan Erik Fløtre.

– Og vi må jobbe effektivt mot vårt hovedformål som alltid vil være å sikre størst mulig utbytte til eierne våre gjennom norske råvarer og produkter som forbrukerne vil kjøpe, legger han til.

Bøndene skal ha eierkontroll

Som en del av konsernstrategien har styret derfor vedtatt å starte en utredning av en mer fokusert struktur for konsernet med samvirkeselskap (morselskap) spisset mot eierbehovene i råvaremarkedet, og et sluttmarkedsselskap (datterselskap) trimmet og spisset mot forbrukerne og kundenes behov.

– Forutsetningen for utredningen er at medlemmene skal ha eierkontroll og styring over konsernet, og at spesialiserte selskaper skal gi mer fokuserte og effektive organisasjoner spesialtilpasset oppstrøms- og sluttmarkedene, understreker Fløtre.

Utredningsarbeidet vil trolig pågå gjennom store deler av 2024. Eventuelle foreslåtte endringer i konsernstrukturen skal vedtas av Norturas årsmøte.

Powered by Labrador CMS