Nyheter

2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter.

2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter

Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter.

Publisert Sist oppdatert

­Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til veksten.

Dette bidro til at tallene for hele 2023 ble gode. Totalt økte salget av norsk melk med 1,5 prosent i 4. kvartal. Året under ett endte imidlertid med en minimal nedgang i melkesalget (- 0,4 %). Dette er langt mindre enn gjennomsnittet for de fire siste årene.

– Det er gledelig at vi igjen ser positive tall for melkesalget, understreker direktør Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i en pressemelding.

Spiser mer mat hjemme

– Årsaken til dette er trolig sammensatt, men vi vet at dyrtid gjør at folk lager og spiser mer mat hjemme, og der har melken en sentral plass. Det økte fokuset på gode, naturlige råvarer har nok også bidratt til at nedgangen i bruk av melk forhåpentligvis er snudd, fortsetter hun.

Blant melkevariantene som utmerker seg er helmelk (+ 4,3 %) og syrnet melk med smak (+ 9,0 %). Det har også vært en økt interesse for økologisk melk på tvers av variantene (+ 8,1 %).

Stadig nye smaksvarianter frister

– Det er gledelig at vi ser en økning i melkevarianter som syrnet melk med smak. Produktutvikling med stadig nye smaksvarianter, uten tilsatt sukker og med økt proteininnhold, ser ut til å appellere til nye forbrukergrupper. I tillegg ser vi en økende interesse for tarmhelse som også er med på å øke interessen for denne type melk, sier Ida Berg Hauge.

Powered by Labrador CMS