Nyheter

Linda Vist, bransjedirektør Handel i NHO Service og Handel. Foto: NHO

Stiller seg undrende til Borchs utspill om egne merkevarer

NHO Service og Handel mener landbruksministeren tar feil i påstander om at kjedene setter ned prisene på egne merkevarer, og setter opp prisene på konkurrerende varer fra industrien.

Publisert Sist oppdatert

Påstanden fra landsbruks- og matminister Sandra Borch (Sp) falt under et intervju med Dagligvarehandelen ­torsdag sist uke.

– Vi er forundret over utsagnet til landbruksministeren om kjedenes egne merkevarer. Vi får ikke påstanden om at egne merkevarer dumpes i pris, og at prisen på produkter fra merkevareleverandører samtidig settes opp, til å stemme med realiteten, sier bransjedirektør for handel, Linda Vist, i NHO Service og Handel.

– Dagligvare er en bransje med lave marginer. Langt lavere enn andre bransjer. Nå er situasjonen ekstra presset grunnet økte priser på råvarer, energi, gjødsel, transport og lønn, og det jobbes hardt for fortsatt kostnadseffektiv drift og lave priser ut til forbrukerne slik at summen på kassalappen skal være lavest mulig. Det vil nødvendigvis være noen prisvariasjoner på alle varer over tid, uavhengig av hvem produsenten er. Dette som følge av eksempelvis prisutvikling i et råvaremarked, og til hvilken pris kjeden kan kjøpe inn varen, sier Vist til Dagligvarehandelen.

NHO Service og Handel representerer dagligvarebransjen gjennom Rema 1000, Oda, Snarkjøp-kjeden samt flere mindre spesialbutikker innenfor mat.

Powered by Labrador CMS