Nyheter

Fra desember 2021 til desember 2022 økte prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer med 11,5 prosent (illustrasjonsfoto).

Sterkeste prisvekst på mat på over 40 år

Ikke siden 1982 har prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer økt like mye som de siste 12 månedene.

Publisert Sist oppdatert

10. januar presenterte Statistisk sentralbyrå (SSB) konsumprisindeksen for desember 2022.

Fra desember 2021 til desember 2022 steg prisene på mat og drikke med 11,5 prosent. Det er en liten nedgang fra tolvmånedersendringen på 12,7 prosent i november.

– Grunnen til det er at vi så en uvanlig svak prisreduksjon i desember 2021 enn det som har vært vanlig de foregående årene. Det gjør at vi får en liten nedgang i tolvmånedersveksten i desember 2022, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Kristiansen sier prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer fortsetter å være det som bidrar mest til at 12-månedersendringen i konsumprisindeksen (KPI) holder seg på et høyt nivå.Økningen på 5,9 prosent er den høyeste tolvmånedersveksten målt i desember siden 1987, da den lå på 7,3 prosent.

Kraftigste vekst siden 1982

Dykker vi ned i statistikken for 12-månedersveksten for mat og alkoholfrie drikkevarer per desember, må vi helt tilbake til tidlig 1980-tall for å finne liknende tall:

  • Desember 1981: 15,7 prosent

  • Desember 1980: 13,6 prosent

  • Desember 1982: 13,0 prosent

Siden målingene startet i 1979 er det bare disse tre årene som har høyere 12-månedersvekst enn desember 2021 til desember 2022.

I motsatt ende av skalaen er desember 2001 med et prisfall på 6,3 prosent siste 12 måneder og desember 2021 med et tilsvarende fall på 1,9 prosent.

Dette steg aller mest

Dette er varene og varegruppene som har steget mest fra desember 2021 til desember 2022:

  • Mel 44,3 prosent

  • Melon 31,6

  • Andre spiselige oljer 28,4

  • Kaffe 28,0

  • Hermetisk frukt 27,4

  • Farin, sukkerbiter og raffinade  26,1

Ned i desember

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt med 1,8 prosent fra november til desember 2022. Det var blant annet prisene på klementiner, sjokolade, epler, grøt og kaffe som bidro til nedgangen.

Bendik Solum Whist er bransjedirektør for dagligvare i Virke.

– Prisene på mat og drikke falt i desember og førte til at tolvmånedersveksten sank med 1,2 prosentpoeng. Dette er som forventet, og i tråd med utviklingen tidligere år, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Virke, i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS