Nyheter

Nyt Norge er fortsatt er den mest kjente merkeordningen for mat. Foto: Babusjka, Stiftelsen Norsk Mat

Nyt Norge troner på toppen av merkekjennskap i Norge

Nyt Norge scorer høyt på den årlige undersøkelsen om forbrukerpreferanser og merkekjennskap, og er mest kjent med hele 94 prosent.

Publisert Sist oppdatert

­Nyt Norge er landets mest gjenkjente merke for mat og drikke med en forbrukerkjennskap på 94 prosent.

– Det er nesten ikke mulig å gjøre det bedre – og viser at forbrukeren er veldig klar over at vi har et offisielt opprinnelsesmerke på over 5000 ulike varer i butikk som i seg selv er rekord, sier adm. dir. Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat i en pressemelding.

– Nyt Norge inntar en fremtredende plass hos den norske forbrukeren. Merket representerer mer enn bare garanti på norsk opprinnelse. Når du velger Nyt Norge produkter, støtter du ikke bare norsk selvforsyning og arbeidsplasser over hele landet. Du bidrar også til et sterkt norsk landbruk, samtidig som du sikrer deg trygge norske matvarer. Litt av et kinderegg, fremholder Sundqvist.

I sommer var det registrert 5060 Nyt Norge produkter fra tilsammen 128 virksomheter. Dette er ny rekord! De største kategoriene av Nyt Norge-varer er:

  • kjøtt, med 2330 produkter
  • frukt og grønt med 1215 produkter
  • planter med 725 produkter
  • melk og meieri med 465 produkter
  • Andre varer med 140 produkter
  • Korn med 105 produkter
  • Egg med 80 produkter

Bærekraft, trygghet og støtte til norske arbeidsplasser og den norske bonden oppgis av respondentene som de viktigste grunnene til å velge norsk.

– Det varmer å se en økende bevissthet og foretrukket bruk av produkter med Nyt Norge. Resultatene er en flott bekreftelse på vårt arbeid for å folk til å velge norske produkter, med verdier som samsvarer med selvforsyning og matsikkerhet, sier Sundqvist.

Fra undersøkelsen
Forbrukerundersøkelse av Mediacom Insight på vegne av Stiftelsen Norsk Mat i oktober viser følgende:
  • Kjennskapen til Nyt Norge fortsetter opp – mest kjent med hele 94 %!
  • Nyt Norge er merket som flest orienterer seg etter – med 57 %
  • 8 av 10 enige i at Nyt Norge er viktig
  • 63 % velger alltid norske matvarer der det er mulig
Powered by Labrador CMS