Nyheter

«Rein – helten på vidda» er en av de store satsingene under Umami Arena i Lillestrøm 14. – 17. februar.

Helten på vidda skal bli favoritten på kjøkkenet

Norsk, rent og bærekraftig reinkjøtt er en av de store satsingene på Umami Arena.

Publisert Sist oppdatert

«Helten på vidda» er klar til å presentere noe av det mest unike vi har å by på innen norsk matkultur.

– Dette er smaken av vidda. Dyrene beiter i naturen, følger årstidsvariasjonene og preges av omgivelsene, sier Sissel Olsen i sekretariatet til Markedsutvalget for reinkjøtt i en pressemelding.

– Reinkjøttet er naturbasert, ekte og smakfullt, det ønsker vi å ut med til et bredt publikum – både blant forbrukere og proffmarked, forteller hun.

Bredt samarbeid

Det er Markedsutvalget for reinkjøtt som står bak denne unike satsingen – et samarbeid som skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet og kjøpsutløsende adferd hos forbrukerne. Dette gjøres gjennom generisk markedsføring av reinkjøtt og hvor «Rein – helten på vidda» er det samlende konseptet.

Markedsutvalget består av fem medlemmer: Tre fra Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL), ett fra Private Reinsdyrslakteriers Landsforbund (PRL) og ett fra Landbruks- og matdepartementet (LMD) Landbruksdirektoratet er sekretariat.

– Dette er et godt eksempel på et bransjesamarbeid som utnytter styrken i å stå sammen om å bygge noe enda større. På denne måten klarer reinnæringen å presentere seg som en av de mest spennende og innovative aktørene når vi åpner dørene til Umami Arena i februar, sier Umami Arena-direktør Torill Engelberg.

Eksotisk norsk mat

– Reinkjøttet er også smaken av samisk kultur, forankret i århundrelange tradisjoner og en livsform som er tilpasset dyrene. Det er produsert under harde, men naturlige forhold med milelange beitemarker fylt av mange typer lav, urter og lyng – og på naturens premisser som gir den unike og milde viltsmaken, sier leder John Anders Lifjell i Markedsutvalget.

– Gjennom de siste årene har det vært en voldsom utvikling på hvordan få en bedre utnyttelse av dyret. Det jobbes mye i bransjen med å bruke mer, at minst mulig skal kastes. De store bedriftene har som mål å bruke alt på dyret, ingenting skal kastes, sier han.

Smaksmuligheter

– Hva står på programmet under Umami Arena?

– Vi ønsker å få vist frem reinkjøttet og reindriften fra sin beste side, og selvsagt hva reinkjøttet kan brukes til og alle de ulike rettene man kan lage. Og det vil bli servert reinkjøtt i restauranten vi rigger opp, forteller Sissel Olsen.

Hun oppfordrer alle som ønsker å smake på reinkjøtt til å reservere bord ved å ta kontakt med restaurantsjefen på standen, eller ved å ta kontakt med en av bedriftene som deltar på standen: Skodi Rein AS, Rørosrein AS, Stensaas Reinsdyrslakteri AS og Arctic Rein og Vilt AS.

Satser på unge reinsdyrkokker

Umami Arenas tema er «Kraften til å ta Norge videre», spesielt innenfor områdene arbeidskraft, skaperkraft og bærekraft. – Markedsutvalget ønsker å være med på å bidra til rekruttering i yrket. Vi prøver å bruke unge reinsdyrkokker så langt det lar seg gjøre, og blant annet har vi delt ut prisen for årets unge kokkelærling. Prisen i 2020 ble gitt til Brita Stensgård som også skal være med å jobbe i restauranten på Rein – helten på vidda, sier Lifjell.

Umami Arena

  • 14. – 17. februar 2023 på Nova Spektrum i Lillestrøm
  • NHO Reiseliv er samarbeidspartner, NHO Mat og Drikke og Norske Kokkers Landsforening er partnere med arrangøren Nova Spektrum.
  • Den største arenaen for alle som jobber med mat og drikke, arvtakeren til messen Smak, som siste ble arrangert i 2020
  • Holdbar, møteplassen for produksjon, emballering og håndtering arrangeres parallelt 14. – 16. februar 2023.
Powered by Labrador CMS