Nyheter

Fast Candy er blitt felt i MFU for en av sine giveaway-kampanjer. Skjermdump: Matbransjens Faglige Utvalg

Fast Candy felt i Matbransjens Faglige Utvalg

Markedsføringskampanjen til Fast Candy på TikTok bryter med retningslinjene til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).

Publisert Sist oppdatert

­En av Fast Candys giveaway-kampanje ble derfor felt. Fellelsen er blant annet basert på aktsomhetsregelen som gjelder for markedsføring mot ungdommer, opplyser Matbransjens Faglige Utvalg i en pressemelding i dag.

Må være ekstra aktsomme

Barn og ungdom er generelt mer sårbare for den typen 1:1-markedsføring som skjer gjennom sosiale medier. Aktørene må derfor utvise særlig aktsomhet ved bruk i av virkemidler som forsterker 1:1-effekten og unngå virkemidler som bidrar til å viske ut grensen mellom markedsføring og deltagelse på sosiale medier, heter det videre i meldingen.

Flere av Fast Candys giveaway-kampanjer er laget som en slags konkurranse der det oppfordres til, eller stilles krav om, at deltakerne skal følge bedriften på TikTok, like videoen og tagge en venn, skriver MFU.

Dette er Matbransjens Faglige Utvalg

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer.

Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as.

Helse og Omsorgsdepartementet og Barne-, likestillings og inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.

Kilde: MFU

Powered by Labrador CMS