Nyheter
– EMV-utredningen må gi oss viktige svar
NHO Mat og Drikke har klare forventninger til den varslede utredningen av dagligvarebransjens egne merkevarer (EMV). – Den er viktig, og det er en studie vi har etterlyst, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
Konkurranseforholdene i dagligvarebransjen har lenge vært et omdiskutert tema. Den har gått over flere år og har så langt munnet ut i en 10-punkts tiltaksplan fra regjering og storting. Forventningen er bedre konkurranseforhold i næringen, og at tiltakene skal bidra til et bedre matvareutvalg og lavere priser.
Mat og marked ville derfor vite hva NHO Mat og Drikke synes om de enkelte elementene i 10-punktslisten. Særlig nå hvor de første «leveransene» begynner å nærme seg:
- Den første delen av utredningen om bransjens egne merkeværer (EMV), som for eksempel First Price, Änglamark og Kolonihagen, vil etter planen bli presentert etter påske.
- Regjeringens forslag om å gi Konkurransetilsynet et nytt markedsetterforskningsverktøy, ventes å bli lagt fram allerede ved månedsskiftet mars/april.
Tilføyer EMV noe nytt?
Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, er veldig tydelig på hva organisasjonen forventer av EMV-utredningen.
– Den er veldig viktig, og er en studie vi har etterlyst, understreker han og ramser opp en rekke spørsmål som den bør gi svar på.
- Er det sant at egne merkevarer (EMV) tilfører noe nytt, eller er det kopier?
- Settes prisene på merkevarene opp for å kunne sette ned prisene på EMV-produkter?
- Er det etterligninger som er problematiske i forhold til patentet og immaterielle rettigheter?
– Dette er noen av de spørsmålene en utredning må kunne besvare. Og så må vi ta en diskusjon om det er en utvikling som er feil, og om det vil være mulig å korrigere den gjennom politiske grep, sier han til Dagligvarehandelen.
– Vi har EMV-produsenter som medlemmer. Det er mye bra produkter som kommer derfra, men vi er nødt til å få vite om konkurransen skjer på like vilkår, poengterer NHO-toppen.
– Rabatt følger varen, ikke sant? Gir en produsent en rabatt, så må det forventes at denne rabatten følger varen fram til forbrukeren, mener han.
Stortinget har vedtatt at regjeringen skal legge fram tiltak som nettopp bidrar til det.
Usaklige forskjeller – et feilspor
Haas Brubakk synes at politikerne har brukt mye tid på det som han anser som et feilspor, nemlig forsøket på prisregulering. Han sikter til den særskilte forskriftsreguleringen av såkalte usaklige forskjeller på innkjøpsbetingelsene fra i fjor høst.
– Det var veldig tett inn på en regulering av frie forhandlinger. Det ville kunne gitt høyere priser og ført til mer EMV. Det ville etter vår mening vært uheldig, sier direktøren.
«Vi har EMV-produsenter som medlemmer. Det er mye bra produkter som kommer derfra, men vi er nødt til å få vite om konkurransen skjer på like vilkår.»
– Men dette er jo en posisjon som to av dagligvaregrupperingene, Rema og Coop, er sterke tilhengere av. Og for så vidt også Oda. Så her er det jo reell uenighet om hva som vil virke godt inn i markedet, svarer Petter Haas Brubakk på spørsmål.
Markedsetterforskning
Når det gjelder det varslede markedsetterforskningsverktøyet til Konkurransetilsynet, så avventer NHO Mat og Drikke hvordan forslaget kommer til å se ut.
– Som jeg har sagt tidligere til næringsminister Jan Christian Vestre, så kommenterer vi ikke en relativt løs beskrevet idé som skal legges inn i konkurranseloven uten at vi har noen erfaringer med en slik regulering i Norge. Vi vil først se teksten, premissene og konsekvensene – og så skal vi mene noe om det.
Petter Haas Brubakk understreker at han ikke er enig i alt Konkurransetilsynet gjør, men tilsynet har to ting ved seg som han mener alle bør være mer ryddig på i debatten:
- Konkurransetilsynet er uavhengig. Det er ikke jeg. Det er ikke dagligvaregrupperingene, og det er heller ikke den enkelte leverandør.
- Konkurransetilsynet har innsikt i data fra bedrifter. De har helikopterperspektivet. De kan spørre konkurrenter om data som konkurrentene ikke vet om hverandre.
– Derfor må vi i hvert fall stole på deres analyse av prisdannelsen, mener han.
NHO-direktøren legger til at hans organisasjon er åpen for å diskutere alle forslag – med unntak av prisdiskrimineringsforslaget.
– Det har vi vurdert. Vi har sendt en 50 siders høringsuttalelse til departementet, med juridiske vurderinger. Forslaget er ikke veien å gå. Det er bortkastet tid. Det vil ikke gi lavere priser og bedre utvalg, men heller høyere priser og flere egne merkevarer, poengterer Petter Haas Brubakk.