Kristine Aasheim, styreleder i Q-meieriene

– Hele PU-ordningen bør evalueres, inkludert fastsettelse rett melkepris. Det vil gjøre at uavhengige meierier kan konkurrere på like vilkår, skriver Kristine Aasheim, styreleder i Q-meieriene (foto), og Sofie Oraug-Rygh er direktør for kommunikasjon, bærekraft og myndighetskontakt i Scandaza AS. Foto: Tore Myrstad

Tine-konkurrenter slår kraftig tilbake mot begrunnelse for varslede oppsigelser

Publisert: 12. november 2022 kl 12.01
Oppdatert: 12. november 2022 kl 15.35

Torsdag 10. november varslet Tine omstrukturering og oppsigelser. Konsernsjef Gunnar Hovland peker på fallende melkeforbruk, betydelig import av meieriprodukter og 200 millioner kroner i årlige «sentraliserende subsidier» til konkurrentene.

De såkalte «sentraliserende subsidiene» er et konkurransefremmende tiltak, som skal sikre norsk konkurranse mot Tine, som tidligere monopolist.

– Manipulerende utspill

– Tine bruker deres nedbemanning aktivt for å påvirke Landbruksdirektoratets pågående utredning om konkurransefremmende tiltak – tiltak som er helt avgjørende for å sikre at det skal være norske konkurrenter til Tine. Hovlands utspill er rett og slett manipulerende, og i verste fall utslettende for den lille norske konkurransen som er i meierisektoren i dag, skriver administrerende direktør Trond Haug i Synnøve Finden i en pressemelding.

– Kortsiktig løsning

Kristine Aasheim, styreleder i Q-meieriene, deler Synnøve Findens bekymring. Hun mener at det å fjerne konkurransefremmende tiltak, er en kortsiktig løsning for Tine.

– Når Tine jobber hardt for å fjerne de konkurransefremmende tiltakene, jobber de også for mindre mangfold, valgfrihet og innovasjon til forbruker, mindre produksjonsgrunnlag og mindre penger til bonden. Det å fjerne sine norske konkurrenter, er en kortsiktig løsning på Tines problemer, som vil straffe forbrukere og bøndene, mener Aasheim.

Saken fortsetter under annonsen

Én av tre forklaringer

Konsernsjef Gunnar Hovland i Tine kjøper ikke kritikken.

Tilskuddene er én av tre forklaringer på kutt, understreker han overfor Nettavisen.

– Vi har sterk import av flere produkter og en forbruksnedgang for vanlig drikkemelk. Da får vi omstillingsbehov. I tillegg har vi disse konkurransepolitiske subsidiene som var ment å flytte markedsandeler fra Tine til konkurrenter. Det har man jo lykkes med. At vi må tilpasse oss dette, bør ikke overraske noen, mener Hovland.

Fakta om Tine

  • Samvirke eid av over 9.000 melkebønder.
  • Eier 31 meierier, samt to sentrallagre og to terminaler.
  • Sysselsetter rundt 5.300 ansatte.
  • Har sine røtter i samvirkemeieriene fra 1800-tallet. Konsernet het tidligere Norske Meierier.
  • Tine har en markedsandel på melk på om lag 70 prosent.
  • I nord har konsernet nesten ingen konkurranse, mens på Østlandet er markedsandelen på rundt 60 prosent.

 

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb