Nyheter

Et forbud mot usaklig prisdiskriminering kan redusere etableringshindre i dagligvaremarkedet og bidra til at mindre kjeder og leverandører kan vokse, som igjen vil øke konkurransen i det norske markedet, heter det i den ferske rapporten fra Menon.

Ny rapport: Forbud mot prisdiskriminering kan gi lavere priser

I en ny rapport, som Menon Economics har utarbeidet på oppdrag fra Oda og Reitan Retail, konkluderes det med at et forbud mot usaklig prisdiskriminering kan gi lavere priser.

Publisert Sist oppdatert

­I rapporten oppsummerer analyse- og rådgivningsselskapet at en forskrift kan ha flere positive effekter for norske dagligvarekunder, blant annet gjennom:

  • reduserte etableringshindre både på leverandør- og kjedeleddet.
  • at det blir enklere for både leverandører og dagligvareaktører å vokse, noe som vil bidra til økt konkurranse og reduserte priser både i leverandør- og kjedeleddet.

Økning på kort sikt

Menon anser at gjennomsnittlige innkjøps- og sluttbrukerpriser kan øke moderat på kort sikt, men at det er sannsynlig at det oppveies av nyetablering og vekst blant mindre kjeder og leverandører på lenger sikt.

Analysebyrået konkluderer også med at på kort sikt, før ny etablering finner sted, vil det variere mellom varer, kjeder og leverandører hvorvidt forskriften fører til økte eller reduserte innkjøpspriser.

Rapporten fra Menon er utarbeidet på oppdrag fra Oda Norway og Reitan Retail.

I september lanserte Oda og Reitan Retail sitt eget forslag til forskrift mot usaklig prisdiskriminering. Den er utarbeidet som en NOU og blitt til i samarbeid med Advokatfirmaet BAHR. Professorene Øystein Foros (NHH) og Hans Jarle Kind (NHH) har vært fagøkonomiske rådgivere og professor Erling Hjelmeng (UiO) juridisk rådgiver.

Konklusjonen den gang var da som nå i Menon-rapporten at et forbud kan føre til høyere priser. Men i den siste rapporten konkluderes det tydeligere med at en eventuell prisvekst mest sannsynlig blir kortvarig.

Les også:

Ensidet konkurransetilsyn

– Det er slående hvor bombastisk og ensidig Konkurransetilsynet har fremstilt denne saken. Rapporten fra Menon gir et mer nyansert bilde av hvilken effekt regulering av usaklig prisdiskriminering kan få i Norge, sier konsernsjef Karl Munthe-Kaas i Oda i en pressemelding.

Han mener Konkurransetilsynet konsekvent baserer seg på økonomisk teori, som hevder at denne typen regulering kun vil føre til høyere innkjøpspriser.

– Det er bekymringsfullt at Konkurransetilsynet lener seg på den samme økonomiske teorien de har gjort i alle år. Det faktiske resultatet er jo at det norske dagligvaremarkedet er blant dem med minst mangfold i verden. Noe må gjøres, og rapporten fra Menon viser at en forskrift vil være et steg i riktig retning, fremholder han.

Nye konkurrenter er velkomne

Forskjeller i innkjøpspriser ble av Oslo Economics og Oeconomica (2017) identifisert som det største enkelthinderet for nyetablering av dagligvarekjeder i Norge. Kårstein Eidem Løvaas, myndighetskontakt i Reitan Retail, som står bak Rema 1000, sier selskapet ønsker økt konkurranse velkommen.

– Vi ønsker oss flere konkurrenter og leverandører. Det er ingen tvil om at flere tilbydere vil bidra til å øke konkurransen og redusere både innkjøpsprisene og prisene til kundene i butikken, sier Løvaas.

  • Den fullstendige rapporten kan lastes ned HER.
Powered by Labrador CMS