Nyheter

Matministeren: – Krevende rekruttering til mat- og måltidsbransjen

Hele mat- og måltidsbransjen sliter med å skaffe fagfolk. Landbruks- og matminister Sandra Borch er opptatt av forbedringsplanene følges opp.

Publisert Sist oppdatert

Nylig møtte Sandra Borch representanter fra NHO Mat og Drikkes rekrutteringskampanje, og representanter fra et tidligere rådgivende utvalg for rekruttering til bransjen for å diskutere utfordringer og muligheter for rekruttering til mat- og måltidsbransjen.

Mangler tusenvis

Det står nemlig dårlig til med rekrutteringen. Her er noen eksempler fra Navs store bedriftsundersøkelsen for 2022, basert på en spørreundersøkelse med et representativt utvalg på 10.850 bedrifter og virksomheter i privat og offentlig sektor:

  • Kokker 2.150
  • Servitører 1.450
  • Gatekjøkken- og kafémedarbeidere mv. 1.050
  • Slaktere, fiskehandlere mv. 450

Tallene for fullføringsgrad på videregående skole understreker utfordringene:

Til tross for god tilgang på læreplasser, fullfører bare 51,2 prosent av elevene som startet på restaurant- og matfag i løpet av seks år.

Må følge opp tiltak

– Vi er i en krevende situasjon når det gjelder rekruttering til mat- og måltidsbransjen. Jeg har fått en orientering om hvordan det jobbes med tiltak som på nye måter viser frem mulighetene utdanning innen restaurant- og matfag kan gi. Jeg hadde en god diskusjon med medlemmene fra det tidligere rekrutteringsutvalget, og jeg er opptatt av at anbefalingene fra utvalget blir fulgt opp, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.

LES MER | 24 tiltak for bedre rekruttering

Bakgrunnen for møtet var at landbruks- og matministeren ønsket å bli orientert om rekrutteringskampanjen og samtidig treffe de som satt i rådgivende utvalg for rekruttering til mat- og måltidsbransjen. Kampanjen har blant annet lansert «smak-deg-frem»-konseptet, som viser hvilke spenn av ferdigheter man lærer, og ikke hva man blir, med utdanning innen matfagene.

I prosjektet utvikler de en verktøykasse med materiale som viser fram mulighetene innenfor mat- og måltidsbransjen. Målet til kampanjen er at alle ressurser som utvikles blir tilgjengelig for alle aktører som er opptatt av økt rekruttering til mat- og måltidsbransjen.

Rådgivende utvalg for rekruttering til mat- og måltidsbransjen leverte vinteren 2021 rapporten «Uten fagarbeidere – ingen matnasjon», om tilstanden og forslag til tiltak for å bedre rekrutteringen til mat- og måltidsbransjen.

Som en oppfølging av forslag til tiltak i rapporten, ble det i revidert nasjonalbudsjett for 2021 bevilget 2 millioner kroner til en rekrutteringskampanje i regi av NHO Mat og Drikke, i samarbeid med en rekke aktører i bransjen.

Powered by Labrador CMS