«Jordbærløftet» løftet salget med 24 prosent

Publisert: 31. oktober 2022 kl 14.38
Oppdatert: 1. november 2022 kl 08.45

­Høsten 2021 gikk Norgesgruppen sammen med Bama og Gartnerhallen og lanserte «Jordbærløftet».

Målet var å øke volumsalget av norske jordbær med 50 prosent innen 2025. Allerede etter ett år er volumsalget opp 24 prosent. Regner man det om til kurver, er det solgt 4,2 millioner kurver.

– Svært overrasket

– Vi er svært fornøyde med resultatet, og ble positivt overrasket. Det var en normal jordbærsesong i år, så det lover godt for neste år, sier Pål Westby, kategoridirektør for frukt og grønt i Norgesgruppen, i en pressemelding.

Mesteparten av økningen skyldes såkalt «table-top»-produksjon. Altså at jordbærene dyrkes i kasser som er hevet over bakken slik at bærene kan plukkes stående. Det gir mer forutsigbare avlinger og enklere plukking. Dersom det legges et tak over disse, øker avlingen enda mer fordi det beskytter jordbærene mot styrtregn og hagl.

– De nye metodene krever investeringer, men de forlenger også sesongen i begge ender ganske mye. Det gjør også at man kan dyrke flere steder i landet, også lengst nord, sier Westby.

Målet er at norske jordbær blir tilgjengelige over en mye større del av året, og at sesongen kan starte tidligere enn i dag.

Saken fortsetter under annonsen

– For å nå ønsket målsetting om 50 prosent økning, må produksjonen betydelig opp i høysesong, og vi mener at importbærene i mai og juni også kan erstattes med norske bær fremover, sier han.

Forutsigbarhet

De siste årene har kvaliteten, tilgjengeligheten og utvalget av norske jordbær gått ned, og målet nå er «å få norske jordbær tilbake i verdensklasse». Initiativet vil ifølge Norgesgruppen øke norsk jordbærproduksjon betydelig, og gi produsentene forutsigbarhet.

I kommende sesong satses det på fire hovedsorter av jordbær: Malwina, Saga, Favori og Korona. Disse utgjør totalt rundt 90 prosent av produksjonen.

Ifølge en undersøkelse fra Opplysningskontoret for Frukt og Grønt (OFG) sommeren 2022 sier 87 prosent av nordmenn at de synes smaken på norske jordbær er best. I samme undersøkelse kommer det frem at 70 prosent mener at det ikke blir noen sommer uten norske jordbær.

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb