Nyheter

Godtlevert ved Andrea Hagen og Bjørnar Waage, Orkla ved Bengt Johannesen og Xenia Pisneacova, Findus ved Pål Rusten og Mills ved Bente Jachwitz og Ole Kristian Vestbekken.

Her er vinnerne i Plastløftet

Mills, Orkla, Findus og Godtlevert vinner årets Plastløftepriser.

Publisert Sist oppdatert

Premieres blant annet for gjennomsiktig plast, dusjprodukter uten plastemballasje, porsjonspakninger og resirkulert matemballasje. I tillegg har de 73 bedriftene som har tatt Plastløftet brukt 20.415 tonn resirkulert plast, kuttet 1 140 tonn unødvendig plast, erstattet 638 tonn plast og økt gjenvinnbarheten med 3.263 tonn i 2021, skriver Grønt Punkt Norge i en pressemelding.

Fire priser

Rekordmange bedrifter har det siste året gjennomført Plastløftet. Tirsdag 22. mars fikk fire bedrifter priser for sitt arbeid mot mer sirkulær emballasje.

Foto Dette er produkter fra de fire vinnerne.
  • «Design for gjenvinning»: Mills blant annet for sitt arbeid med å fjerne carbon Black fra all sin emballasje.

  • «Økt bruk av gjenvunnet plast»: Findus for utvikling av matemballasje i resirkulert plast.

  • «Reduksjon av unødvendig plast»: Orkla og Klar, som har lansert dusjprodukter i bar uten plastemballasje.

  • «Holdbarhetsprisen»: Godtlevert for deres arbeid med å redusere matsvinn.

Målrettede og nytenkende

Dette er tredje året Grønt Punkt Norge deler ut Plastløftepriser til bedrifter som har utmerket seg i året som har gått.

– Vinnerne av årets priser representerer nytenkning og kreativitet, målrettet arbeid og gjennomføringsevne. De viser at det som kan framstå som små og enkle endringer kan gi enorm effekt, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge, som har vært juryformann og fikk æren av å dele ut prisene på Vippa i Oslo.

Plastløftet ble startet i 2019 av Grønt Punkt Norge, for å få flere bedrifter til å forplikte seg til å jobbe for en mer sirkulær plastøkonomi ved å:

  • øke bruken av resirkulert plast

  • redusere unødvendig bruk av plast

  • designe for gjenvinning

Powered by Labrador CMS