Nyheter

Kjededirektør Håvard Jensen i Coop Norge, den eneste av de tre paraplykjedene som økte sin markedsandel 2021.

Dagligvareomsetning 2021: 208,1 milliarder kroner

Omsetningen i norske dagligvarebutikker falt med 743 millioner kroner i 2021, men er likevel nesten 30 milliarder over normalåret 2019.

Publisert Sist oppdatert

I alt ble det omsatt dagligvarer i Norge for 208,1 milliarder kroner i fjor, som er en nedgang på 743 millioner kroner eller 0,4 prosent, viser Dagligvarerapporten til analyseselskapet NielsenIQ, som ble lagt fram torsdag morgen.

Kraftig vekst målt mot normalen

2020 var preget av stengte grenser og lite handel i Sverige som følge av koronapandemien. Sammenlignet med normalåret 2019, er likevel veksten i 2021 på 29,8 milliarder kroner eller 16,7 prosent.

Coop vinner, Rema taper

Dagligvarekonsernet Coop hadde den største økningen i markedsandeler, med en økning på 0,33 prosentpoeng til 29,7 prosent. Rema tapte samtidig 0,30 prosentpoeng, og hadde i fjor 22,9 prosent av dagligvaremarkedet.

– Dette er vi ikke fornøyd med, sier administrerende direktør Tom Kristiansen i Rema 1000 til NTB.

Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny, Spar og Joker, er fremdeles desidert størst med 44 prosent av markedet, en nedgang på 0,04 prosentpoeng fra 2020.

Rema er likevel fremdeles den største enkeltkjeden i Norge, fulgt av Kiwi med 22,4 prosent av markedet. Coop Extra er vektvinneren blant kjedene, og øker markedsandelen sin med 0,8 prosentpoeng til 16,4 prosent.

– Dette markerer avslutningen av nok et heftig år der vi befestet vår posisjon som den raskest voksende lavpriskjeden. Jeg vil rette en stor takk til våre fantastiske ansatte som gir våre kjære kunder og medeiere de aller beste handleopplevelsene. Sammen med kombinasjonen av lave priser og stort utvalgt, er dette vinnerformelen som gjør at vi vokser mest i markedet, sier kjededirektør Håvard Jensen i Coop Norge.

68,5 prosent er lavpris

Veksten i lavprissegmentet fortsetter, og hadde i fjor 68,5 prosent av markedet, som er en økning på 0,2 prosent fra 2020. Supermarkedssegmentet øker med like mye, og hadde i fjor 21 prosent av dagligvaremarkedet.

Og det er nettopp supermarkedskjeden Meny som størst i organisk vekst i 2021, altså vekst som er direkte sammenlignbar med 2020. Den er opp 1,3 prosent fra 2020.

– At vi tar markedsandeler er en bekreftelse på at flere setter pris på stort utvalg, lokalmat, matglede og god service. Vi skal fortsette å være en motpol til lavpris-butikkene, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

Omsetningen i Meny endte på 22 milliarder kroner i 2021.

Totalt var det ved årets slutt i fjor 3.858 dagligvarebutikker i Norge i fjor, som er seks flere enn på samme tidspunkt enn i 2020.

Flere kjøper mat på nett

Dagligvarerapporten viser også til at netthandelsaktørene i dagligvaremarkedet hadde høy vekst i fjor. Oda hadde en vekst på 25 prosent mot 2020, og omsatte for 2,47 milliarder kroner. Menys netthandel vokste med 29 prosent mot 2020 og omsatte i fjor for 940 millioner kroner.

I en undersøkelse sier 18 prosent av de spurte at de har handlet matvarer på nett siste måned, som er en økning på 5 prosentpoeng fra 2020.

Powered by Labrador CMS