Nyheter
Animalia sender direkte fra kyllingfjøset
Animalia har lansert nettstedet kyllinginfo.no, der du kan følge et helt kyllinginnsett live hos bonden Lars-Otto Grundt.
Nettsiden er en kunnskapssatsing fra Animalia, hvor det presenteres oppdatert informasjon om norsk kyllingproduksjon.
Animalia er Norges ledende fag- og utviklingsmiljø innen kjøtt- og eggproduksjon. Animalia AS eies av Nortura SA (66 %) og Kjøtt- og fjørfebransjens landsforbund (34 %).
I februar i år utlovet dyrevernorganisasjonen Anima 500.000 kroner til en bonde som vil vise fram sine hurtigvoksende kyllinger for offentligheten. Ingen har stilt opp.
Nå kommer altså bransjens eget fag- og utviklingsmiljø med sin egen nettside for å informere forbrukerne om norsk kyllingproduksjon.
Viktig med kunnskap
Ola Nafstad er Animalias fagdirektør for husdyrproduksjon og dyrevelferd, bærekraftig produksjon og kosthold. Slik forklarer han satsingen på Animalias nettsider.
— Avstanden til matproduksjon øker i store deler av befolkningen. Vi ønsker å øke kunnskapen om moderne norsk kyllingproduksjon og vise hvordan denne formen for matproduksjon foregår, med både sterke og svake sider. Derfor har vi etablert et eget nettsted med fagartikler og videoer, som nå i september og oktober vil vise «live» overføring fra et kyllinghus. Hensikten er å gi folk mulighet til å følge med på denne produksjonen og skaffe seg mer kunnskap.
De siste 30 årene er nordmenns forbruk av kyllingkjøtt mer enn firedoblet.
– Kunnskap er det beste grunnlaget for en nyansert debatt og bevisste forbrukervalg. Derfor oppfordrer vi alle som ønsker det til å følge kyllinginnsettet, fra de daggamle kyllingene kommer inn i kyllinghuset til de blir transportert til slakteriet, sier Nafstad.
Følger hverdagen
Lars-Otto Grundt er en av rundt 530 norske kyllingbønder. Direktesendingen fra kyllingfjøset i Eidsberg i Østfold viser hans hverdag gjennom et helt kyllinginnsett, sett fra to kameraer.