Nyheter
Anima: Oda er i verdenstoppen på dyrevelferd
Oda har forpliktet seg til å utfase alle hurtigvoksende kyllinger, og innføre ECC-standarden i løpet av 2023.
En investeringsplan som ifølge en pressemelding fra dyrevernorganisasjonen Anima setter kjeden i verdenstoppen på kyllingvelferd.
Odas plan er å innfase den internasjonale dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment (ECC) for alle kyllingprodukter i løpet av neste år. Beslutningen påvirker omtrent en million kyllinger hvert år. Konkret får kyllingene mer plass å bevege seg på, og de vil vokse saktere.
– Det er imponerende å se en kjede som Oda ta et slikt ambisiøst standpunkt for kyllingene - og det i rekordfart. Kyllinger skal ikke avles til å vokse så fort at de ikke kan gå normalt, og den veien bør alle dagligvarekjedene i Norge nå gå, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Verdensledende
Dette vil gjøre Oda til en verdensleder på kyllingvelferd, ifølge Anima.
– Når vi sier Oda er verdensledende, så betyr det at de har satt større ambisjoner enn Rema, og de gjør dette i et rekordtempo. Det er helt klart Rema har gjort noe stort og meget betydningsfullt, men i dette tilfellet har Oda strukket seg et hakk lengre, sier Fjeldberg.
Han utdyper det med at Oda i løpet av 2023 vil innfase ECC-sertifisert kylling for alle kyllingprodukter, om det er ferskt, fryst eller som ingrediens. Rema har innfaset ECC-kylling for ferskt og fryst, men datoen for ingredienser er i løpet 2025.
550 på verdensbasis
– Hvor mange dagligvarekjeder på verdensbasis har sluttet seg til denne standarden?
– Det er mange kjeder på verdensbasis som har forpliktet seg, men det er kun i Norge kjedene har gått så langt og så raskt som jeg nevnte over. Dato for innfasing av ECC-standarden er som oftest til 2026, og kylling som ingrediens er ofte ikke inkludert. Dette er et arbeid som fortsatt pågår i disse landene, forteller kampanjesjefen. Frankrike og Nederland er to eksempler på land der hele dagligvaremarkedet har forpliktet seg til ECC-standarden i en eller annen grad. Andre eksempler er Aldi Tyskland og Spania, Waitrose UK, og Carrefour og Lidl i flere land. En oversikt på ChickenWatch viser at over 530 bedrifter har forpliktet seg til standarden.
Vil være best i bransjen
– I Oda satser vi hardt på å utfordre, på pris, kvalitet og bærekraft, og vi strekker oss etter å være best i bransjen på alle tre punkter. Derfor er vi stolte av å kunne innføre dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment og med det være en del av løsningen for å heve dyrevelferden i Norge, forteller Louise Fuchs, direktør for bærekraft i Oda.
Kjeder som Circle K, Joe & The Juice, 7-Eleven og Narvesen har også forpliktet seg til ECC-standarden. Innenfor dagligvarehandelen tok nylig Rema 1000 samme skritt.
Kritiserer Coop
I pressemeldingen kritiserer Anima Coop, som de mener «har verken lagt frem konkrete planer for å bedre kyllingvelferden eller tiltak for å utfase hurtigvoksende kyllinger».
– Coop samarbeider tett med våre leverandører og ser kontinuerlig på tiltak som kan bidra til enda bedre dyrevelferd. Coop har flere alternative kyllingprodukter, slik at kundene har valgmulighet. Vi mener at det er myndighetene som bør sette premissene for dyrevelferden, sier Knut Lutnæs, eniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge.