Yahya og Greta hos Bunnpris Leknes i Lofoten, en av dagligvarekjedene som samarbeider med Too Good To Go.

Foto

Helene Haugen | Too Good To Go

 

Syv av ti foretrekker butikker som tar matsvinn på alvor

Publisert: 4. mai 2021 kl 09.35
Oppdatert: 5. mai 2021 kl 08.35

Det er tilfelle for 73 prosent av kvinner og 63 prosent av menn. De yngste og eldste respondentene trekker videre opp snittet i e-postundersøkelsen, som er gjennomført blant 1.000 respondenter på landsbasis i desember 2020, skriver selskapet i en pressemelding.

Miljøbevisste nordmenn

Too Good To Go jobber for å redusere matsvinn i 15 land. Too Good To Go-appen knytter butikker og spisesteder som har mat til overs sammen med folk som ønsker å kjøpe maten til én tredjedel av fullpris. I Norge samarbeider selskapet med 2.900 butikker og spisesteder over hele landet. 1,3 millioner nordmenn har lastet ned appen, og siden oppstart i 2016 er 4,9 millioner poser med overskuddsmat reddet fra å ende opp som svinn.

– Funnene tyder på at nordmenn ønsker å være miljøbevisste når de handler, og det lover godt for bekjempelsen av matsvinn. Ikke minst vitner funnene om at en grønn profil kan gjøre at butikkene tiltrekker seg kunder, sier Ann-Kristin Raknes Pfründer, daglig leder i Too Good To Go.

Bunnpris: – Miljøgevinster stadig viktigere

Hun får støtte av Trond Wang, nasjonal driftssjef i Bunnpris.

Foto

Trond Wang er nasjonal driftssjef i Bunnpris. Foto: Bunnpris

 

Saken fortsetter under annonsen

– Miljøgevinster blir stadig viktigere for folk, også når de foretar valg i hverdagen. Hvis vi som kjede assosieres med noe positivt, vil det påvirke omdømmet vårt, men det viktigste er jo at vi tar utgangspunkt i genuine initiativer. Det å skape engasjement for matredding er en del av dette, blant annet gjennom samarbeidet vi har med Too Good To Go, sier han.

Svinnkutt på 10.000 tonn

Det kartlagte svinnet her til lands utgjør minst 417.000 tonn mat i året, og 15 prosent av dette – eller rundt 63.000 tonn – skjer innen dagligvarehandel. Det har imidlertid skjedd en positiv utvikling de siste årene, og fra 2015 til 2019 oppnådde dagligvarehandelen en svinnreduksjon på rundt 10.000 tonn, ifølge Matvett og Norsus.

Foto

Ann-Kristin Raknes Pfründer er daglig leder i Too Good To Go. Foto: Too Good To Go

 

– Bransjeavtalen om redusert matsvinn i regi av Matvett skal ha mye av æren for dette, i tillegg til kjedenes innsatsvilje. Kjedene er godt i gang med å sette seg hårete mål og ta aktivt grep for å kutte svinnet. Det merker også vi i Too Good To Go, som har fått flere hundre nye dagligvarebutikker i appen det siste året. Hittil i 2021 har de reddet 167.000 poser med overskuddsmat fra å ende opp som svinn, sier Raknes Pfründer.

Kan gjøre mer

– Samtidig er det et potensial for å gjøre enda mer, og det er det nok mange som tenker. Vi merker solid pågang fra butikker som har lyst til å komme i gang med matredding gjennom appen, sier hun.

Saken fortsetter under annonsen

– Jeg tror også at butikkene kan gjøre en forskjell når det gjelder å påvirke forbrukernes vaner. Mye av svinnet skjer på forbrukersiden, men hvis man blir vant til å se grønne tiltak overalt, tenker jeg at det gjør noe med deg. Dette samspillet er viktig hvis vi skal klare å halvere matsvinnet i Norge innen 2030, sier hun.

Utvidet samarbeid

Bunnpris er en av kjedene som har utvidet samarbeidet med Too Good To Go den siste tiden.

– Flere og flere av Bunnpris-butikkene kommer på i appen fortløpende. Dette er en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Man gjør noe bra for miljøet, forbrukerne får god overskuddsmat til en rabattert pris og vi tjener penger på mat som ville endt opp som svinn, sier Wang.

– Videre praktiserer vi blant annet nedprising, og tilbyr for eksempel rabatterte frukt- og grønt-poser. Vi er også veldig stolte av SNÅL-konseptet vårt, som vi lanserte allerede i 2015 for å tilby kundene våre et mer bærekraftig alternativ innen frukt og grønt. Nå omfatter konseptet også skalker og avskjær av salami, chorizo og pepperoni – og egg. Dette er produkter som normalt sett ikke ville nådd ut til butikk på grunn av «feil» utseende, men som er like gode, sier han.

Forbrukerne har mest tro på seg selv

Undersøkelsen viser også folk har litt mer tiltro til seg selv enn til matbransjen når det gjelder å slutte å kaste mat. 7 av 10 respondenter sier det er sannsynlig at de slutter å kaste mat, mens 6 av 10 tror det er realistisk at matbransjen slutter å kaste mat (basert på de som svarer “helt enig” eller “delvis enig”).

Saken fortsetter under annonsen

Funn fra undersøkelsen

Respondentene ble blant annet bedt om å ta stilling til noen påstander:

Jeg vil helst handle i dagligvarebutikker som har fokus på matsvinn

  • Enig: 68 %

  • Uenig: 6 %

  • Usikker: 26 %

Jeg tror det er realistisk at matbransjen slutter å kaste mat

  • Helt uenig: 6 %

  • Delvis uenig: 23 %

  • Nøytral: 10 %

  • Delvis enig: 39 %

  • Helt enig: 20 %

  • Vet ikke: 2 %

Jeg tror det er realistisk at jeg slutter å kaste mat

Saken fortsetter under annonsen
  • Helt uenig: 5 %

  • Delvis uenig: 14 %

  • Nøytral: 11 %

  • Delvis enig: 37 %

  • Helt enig: 32 %

  • Vet ikke: 1 %

 

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb