Carepacks AS og daglig leder Stig Ola Johansen i måtte kaste seg rundt for å utvikle et nytt produkt da koronaen rammet produktporteføljen.

Arne Kongsnes

 

Utviklet koronasikkert produkt

Publisert: 18. juni 2020 kl 08.50
Oppdatert: 18. juni 2020 kl 08.50

Stig Ola Johansen (42) grunnla sammen med kona May-Rita Kappfjell og Tonje Nordgård selskapet Carepacks i 2016. Ambisjonen var å ta markedsandeler på mellommåltider med snacks til hoteller, kurs og konferanser, gjerne via byggdriftere og utleiere av næringslokaler.

Vi ble nødt til å omstille oss raskt

Bråstopp

Under Holdbar 2020 på Norges Varemesse i starten av mars i år var Carepacks blant finalistene til prisen «Årets innovasjon for produksjon og emballering». Serveringsklare bokser med fire eller seks var produktet.

12. mars stengte Norge ned på grunn av koronaviruset. Produktet var ikke lenger sikkert, og markedet stort sett borte.

LES MER | Sikter mot Norden med mellommåltider

Rask omstilling

Saken fortsetter under annonsen

–  Vi ble nødt til å omstille oss raskt, og fokuset ble endret til produktutvikling mot nye markeder og tilpasning til eksisterende markeder, forklarer daglig leder Stig Ola Johansen fra basen på Vinterbro, et steinkast fra Bunnefjorden, Oslofjordens avstikker langs østsiden av Nesodden.

Selskapet sammen med Moltzau Packaging utviklet Carepacks nyvinningen SnackShaker, en smittesikre serveringsboks.

Viktige kontrakter

Johansen forteller at det nye produktet har åpent nye markeder:

  • Norges største grossist, ASKO Servering, er kommet inn som partner.

  • Avtale med NHO Reiseliv innkjøpskjeden, Norges største innkjøpsorganisasjon for overnattings-, serverings- og reiselivsbedrifter.

– Dette gir oss landsdekkende distribusjon. Foreløpig er det vanskelig å anslå hva avtalene vil bety økonomisk, men det nye produktet har gjort at vi ser lysere på det neste året enn vi gjorde da koronaen traff oss med full styrke, sier Stig Ola Johansen.

Saken fortsetter under annonsen

 

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb