Nyheter

Dagligvarekjeden Coop reduserer prisen på varer som har passert «best før»-dato ytterligere i et forsøk på å hjelpe forbrukere å redusere matsvinn.

Coop gir 70 prosent rabatt på mat etter utløpsdato

Dagligvarekjeden Coop skal selge varer som har passert «best før»-datoen til 70 prosent rabatt i et forsøk på å redusere matsvinn.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har gjort mye bra på dette området over lang tid. Nå tar vi et ytterligere krafttak mot matsvinn ved å selge varer som har passert «best før»-dato til en sterkt rabattert pris, skriver Siri Krona Johnsen, leder for bærekraft i Coop Norge, i en pressemelding.

– Holder seg godt i kvalitet

Krafttaket kommer etter at det regjeringsoppnevnte Matsvinnutvalget onsdag la fram sine forslag til hvordan Norge kan halvere matsvinn innen 2030.

Tiltaket fra Coop er rettet mot å gjøre det enklere for forbrukere i butikk. I løpet av de neste ukene skal det derfor innføres i alle deres dagligvarebutikker i landet.

– Grunnen til at vi velger å gjøre dette, er at mat, merket med «best før», ofte holder seg godt i kvalitet etter det datoen tilsier, så lenge den er oppbevart riktig, sier Johnsen.

40 prosent rabatt

Coops dagligvarekjeder vil fortsette å selge varer med kort holdbarhet som nærmer seg utløpsdato med 40 prosent rabatt gjennom nedprisingskonseptet Matredder'n, lover Siri Krona Johnsen.

I tillegg vil de fra 1. februar selge varer som har passert «best før»-dato med inntil fem dager for kjølevarer og én måned for tørrvarer, med 70 prosent rabatt.

Coop har gjennom en årrekke gjennomført en rekke tiltak for å redusere matsvinnet. Noen av tiltakene er ikke synlige, som blant annet automatisk varesupplering, bedre prognoser og bedre emballasje for lenger holdbarhet, understreker Krona Johnsen.

Stadig mer blir solgt

Dessuten har Coop synlige tiltak, som det nevnte nedprisingskonseptet Matredder’n, som bidrar til at stadig flere produkter blir solgt og spist.

Dette nye tiltaket svarer også godt på forslaget fra det regjeringsoppnevnte Matsvinnutvalget som blant annet foreslår en plikt til å prise ned varer, skriver Coop i pressemeldingen

– Vi solgte nedprisede varer til en verdi av over 1 milliard kroner i 2023. I tillegg solgte vi over 450 000 «forundringsposer» i 2023 i samarbeid med Too Good To Go. Coop er også en av de største leverandørene av overskuddsmat til matsentralene i Norge og donerte i fjor nesten 900 tonn mat som kommer vanskeligstilte til gode.

Powered by Labrador CMS