Forskning
Kantineforskning skal forbedre matvanene våre
Nordmenn spiser 1,1 måltider i kantina hver dag. Fram til 2024 blir kantinene forskningsarena for innovasjon og mer bærekraftige matvaner.
I forskningsprosjektet Food (R)evolution – kantiner som innovasjonsarena og endringspådriver for bærekraftige matvaner – skal deltakerne undersøke hvordan kantina kan brukes for å endre folks matvaner. Prosjektet er et samarbeid mellom seks aktører fra ulike bransjer. Prosjektet har fått 12,2 millioner kroner i støtte gjennom Forskningsrådets Innovasjonsprosjekt i næringslivet (IPN).
Testes i praksis
Disse er med:
-
Kantineleverandøren Coor
-
Matforskningsinstituttet Nofima
-
Matprodusentene Orkla og Hoff
-
IT-selskapet Foodback
-
Innovasjonsstudioet Æra
«Vanligvis spiser nordmenn omtrent 1,1 millioner måltider daglig i norske kantiner landet rundt. Men dagens matproduksjon er lite bærekraftig, blant annet gjennom forurensning og sosial dumping. Nå skal undersøke hvordan norske kantiner kan brukes som laboratorium for å teste nye, bærekraftige matprodukter, og samtidig endre nordmenns matvaner til å bli mer bærekraftige», skriver Forskningsrådet i omtalen av prosjektet.
Prosjektet skal undersøke hvordan matprodusenter kan teste nye bærekraftige produkter i kantina. Dette kan være produkter som ennå ikke er lansert, eller produkter som fins i butikk, men som kundene ikke er blitt oppmerksomme på ennå. I kantina kan produsentene få umiddelbar tilbakemelding om produktene fortjener livets rett eller ikke.
Dataene samles blant annet inn gjennom Foodback, et digitalt system for tilbakemeldinger som består av en app for gjesten og et rapportverktøy for kantina, der partene får gitt og mottatt respons på måltidet på en rask og enkel måte. Nofima skal analysere dataene før de blir overlevert til matprodusentene.
LES MER | Nettsiden til Food (R)evolution gir deg flere detaljer om prosjektet og utviklingen videre
Gir fortrinn i konkurransen
Forretningsutvikler Marthe Hiorth i Coor, som er prosjektleder for forskningsprosjektet, legger ikke skjul på at de regner med å få et konkurransefortrinn av å være med i prosjektet:
– Vi kan ikke bli svar skyldig når våre kunder stiller krav om at vi skal levere bærekraftige produkter. Gjennom dette forskningsprosjektet får vi økt kompetanse om bærekraftig mat, vi blir godt kjent med andre aktører på tvers av verdikjeden og vi kan tilby våre kunder sunnere og mer bærekraftige matservering. Vi mener altså at dette er bra både for oss som selskap, og for samfunnet. Alt i alt blir vi mer spennende og relevante for kundene våre, sier hun.
Blink på først forsøk
Ideen til forskningsprosjektet startet med at Henrik Fonahn, leder for HMS og bærekraft i Coor, ble tipset om en annonse hvor Æra lette etter deltakere i et innovasjonsprogram. Her skulle deltakerne finne løsninger på problemer som dagens matproduksjon skaper. Gjennom programmet fikk Coor ideen til å bruke kantina for å teste nye matprodukter og endre matvaner.
– Vi fant sammen med flere samarbeidspartnere som synes denne idéen hadde potensial til å bli et forskningsprosjekt, sier Fonahn, som anslår at Coor og samarbeidspartnerne brukte omtrent ett år fra de ble enige om ideen til søknaden var sendt inn.
Dette var første gang Coor søkte om midler fra Forskningsrådet. Innovasjonssjef Christian Dahl i Coor Norge var ansvarlig for konseptutviklingen og søknadsprosessen.
– Å samarbeide med Nofima var utrolig nyttig. Hadde vi ikke hatt dem med på laget, er det ikke sikkert vi hadde turt å gå i gang med søknaden, sier han.
Utover å finne samarbeidspartnere med erfaring, mener Dahl det viktigste var å bruke tid på å utvikle ideen til et konsept.
Nå skal gruppen med samarbeidspartnere i gang med prosjektet. Noe av de første de skal gjøre er å definere hva et bærekraftig produkt er. Nofima står i spissen for dette arbeidet.
Samarbeidsmodell for flere
Målet for forskningsprosjektet er en samarbeidsmodell som kan brukes av produsenter, leverandører, kantiner og forskningsinstitusjoner. Coor håper at innovasjonsprosjektet kan føre til en bransjemodell utover kantineindustrien, hvor andre som serverer mat til mange, som skoler, hoteller og cruiseskip, kan dra nytte av resultatene.
– Vi starter i vår lille verdikjede og håper å breie det ut. Nå kan vi være med å skape noe som ikke finnes i dag, sier Marthe Hiorth i Coor, prosjektleder for Food (R)evolution.