Emballasje
Tine lover bot og bedring – og tar Nyt-grep
Tine er blitt kritisert for å bruke emballasje med Nyt Norge-merket på produkter som kan inneholde importert melkepulver. Nå lover melkebøndenes selskap bot og bedring – og tar Nyt-grep.
Bakgrunnen for reaksjonene er at Tine har et melkeunderskudd på én prosent, som er blitt løst ved å importere melkepulver.
Konsernet har nemlig søkt og fått dispensasjon om å kunne bruke emballasje med Nyt Norge-merket på produkter som kan inneholde importert melkepulver.
Yoghurt
Produktene som i en tidsbegrenset periode vil kunne inneholde importert melkepulver, er Tines fruktyoghurter, Yoghurt Naturell, Yoghurt Nyt, Yoghurt Laktosefri og Go' morgen.
Det er ikke praktisk mulig å merke hvert enkelt beger, men Tine vil sørge for at forbrukerne får tilgang til god informasjon om dette i butikk, lover Tine.
«Forbrukerne vil merke lite til denne mangelen, og alle deres favorittprodukter blir å finne i butikkhyllene. En dispensasjon betyr ikke at Tine kommer til å benytte seg av denne, med mindre det blir nødvendig for fortsatt å være leveringsdyktig til kunder og forbrukere», understreker matvareprodusenten i en pressemelding.
- LES OGSÅ: Pollestad ber Tine og Nortura om svar
Tine har likevel bestemt seg for å lytte til kritikken og vil i tiden framover sørge for at «forbrukerne får god informasjon om hvilke produkter som kan inneholde inntil 3 prosent importert melkepulver. Selskapet gjør dette for å hegne om Nyt-Norge-merket, understreker Tine.
Grepene skal tas så raskt som mulig, understreker konsernet.
– Én vond prosent
– Selv om det bare er et melkeunderskudd på én prosent, er dette en vond prosent for oss melkebønder, mener Marit Haugen, melkebonde og styreleder i Tine.
– Norske forbrukere fortjener meieriprodukter produsert av 100 prosent norsk melk. Det skal vi gjøre alt vi kan for å levere på. Nå står vi i en situasjon hvor vi må vi ta vare på Nyt Norge-merket, og vi skal være åpne om det vi gjør, sier Marit Haugen, melkebonde og styreleder i Tine.
Hun legger til at styret og administrasjon jobber med en «grundig gjennomgang av alle faktorer som ligger bak melkeunderskuddet – både med hensyn til prognoser, økonomi og driftsmessige forhold».
Administrerende direktør i Nyt Norge, Nina Sundqvist, støtter opp om infogrepet som Tine nå tar.
– Det er bra at Tine tar nødvendige grep for å ta vare på tilliten og omdømmet til opprinnelsesmerket Nyt Norge. Det er helt essensielt for at vi skal fortsette den viktige jobben med å gjøre det enkelt for forbrukerne å velge norske matprodukter i butikken, understreker Nina Sundqvist.