Matinfluenser startet eget forlag
Matinfluenseren Karen Elene Thorsens (27) bokeventyr startet med at hun som student slet med å dekke utgifter til mat.
Karen Elene Thorsen, kjent som Fattig Student, tjente 3,6 millioner kroner på sin første kokebok. Nå har matinfluenseren en plan for å tjene langt mer på den neste. Lena S. Falck
Hun prøvde å spare det hun kunne på mat og det gikk opp for henne at hun kastet mye. Da det ble slutt på det halverte hun matutgiftene. Hun fant ut at det sikkert var flere som ikke tenkte over dette, og begynte å dele ukemenyer som bidro til at man kunne bruke alt i kjøleskapet.
I 2017 startet hun Instagram-kontoen fattig.student, som i dag har 220.000 følgere. To år senere ga hun ut boken «Fattig Student - 20 ukemenyer til under 250 kroner» på Pilar Forlag (i dag en del av Bonnier, red.anm.). Den ble en bestselger som hittil er solgt i over 80.000 eksemplarer.
For noen dager siden startet forhåndssalget av Thorsens nye bok, «Mat for to til prisen av en», som kommer ut i august. Denne gangen har hun valgt å gi ut boken på eget forlag.
Dårlig forfatteravtale
En standard forfatteravtale fra tradisjonelle forlag gjør at forfattere ikke får mer enn 15 prosent av bokens salgsinntekter. Dette synes hun er for lite - spesielt når hun står for 90 prosent av markedsføringen selv.
Ifølge Thorsen har hun til sammen tjent 3,59 millioner kroner - 44,85 kroner pr. bok - på salget av de 80.000 Fattig Student-bøkene. Førsteopplaget av den nye boken er på 4.000 eksemplarer.
– Etter at alle utgifter på boken er betalt, vil jeg som forfatter sitte igjen med 460.000 kroner, mot 240.000 kroner dersom jeg hadde gitt den ut via et tradisjonelt forlag. Skulle jeg være så heldig å selge 80.000 eksemplarer også av den nye boken, vil jeg sitte igjen med 11 millioner kroner når jeg gir den ut selv, sier Thorsen
– Jeg er en etablert kokebokforfatter med mange følgere, så risikoen er lav. Det var et enkelt regnestykke, fortsetter hun.
Mat-app
I august 2020 lanserte Thorsen oppskriftsappen Sulten som er lastet ned av 250.000 brukere.
Sulten fungerer også som management for en rekke matprofiler, som blant andre Mathea Bjørndalen, Elisabeth Le og Torjus Bredvold («Hattekokken»).
– Vi hjelper matprofilene med å selge foredrag og matkurs. Kokebokmessig er min nye bok pilotprosjektet; den vi eventuelt kan feile med, men etter hvert har vi også planer om å hjelpe matprofilene med å gi ut bøker, sier matinfluenseren.
– Og gi dem 15 prosent av salgsinntektene?
– Nei, vi skal gi forfatterne en større andel. Men vi velger kjente matinfluensere med en viss egenkapital. Jo mer av utgiftene de dekker, jo høyere blir prosentsatsen.
På sikt skal vi også satse på nyetablerte matprofiler som kanskje ikke sitter på samme egenkapital som de større profilene. Da kan Sulten stå for risikoen med å dekke utgifter, og profilene det gjelder vil få en lavere prosentsats, men likevel høyere enn ved en tradisjonell forfatteravtale.
Prises til 50 mill
Sulten er for øyeblikket i gang med sin tredje emisjon. I sine tre første leveår har selskapet tapt fire millioner kroner. Første emisjon ble fulltegnet etter 20 minutter, ifølge Thorsen.
– Denne gangen er det en lukket emisjon rettet mot eksisterende aksjonærer og matprofilene tilknyttet Sulten. Vi skal hente mellom 1,5 millioner og 3 millioner, og Sulten prises til nærmere 50 millioner etter at pengene er hentet inn.
– Hva skal pengene brukes til?
– Den pågående emisjonen er en mellomfinansiering vi har før vi skal inn i en kommersialiseringsrunde. Kapitalen vi henter inn vil hovedsakelig brukes til å bygge for vekst, for så å ta en enda større del av matsegmentet, sier Thorsen.
Sulten har foreløpig til gode å vise sorte tall på bunnlinjen. Thorsen tror heller ikke at det blir pluss i år.
– Sulten er jo en startup. Det blir gjerne negative tall inntil man har nådd et visst nivå på topplinjen. I år vil salget av min nye bok nok få en viss innvirkning, men vi er nøkterne folk. Vi har lagt opp til minus også i 2024.
– Ut fra tittelen virker det som om bok nummer to tar opp samme tema som den første. Hva er forskjellen på de to?
– Ja, det er samme konsept; ukemenyer der all mat skal bli brukt opp gjennom uken. Men den første boken henvender seg til folk som bor alene. Nå er jeg blitt samboer, så i den nye boken dreier det seg om mat til to, sier Thorsen.