Nyheter
Vokser raskt i Norge
– De siste årene har vi hatt tosifret vekst i alle markeder vi opererer i, både volum og verdi.
Det sier Marius Søland, kategorisjef for iskrem i Unilever Norge AS. Med eierskap i både Magnum og Ben & Jerry’s, er Unilever verdens største aktør på iskrem.
– Deler av veksten det siste året kommer selvsagt av covid-19 og økt hjemmekonsum, men vi ser også at vi har innovasjoner som treffer markedet svært godt. Etterspørselen etter våre merkevarer og smaksvarianter blant både kunder og konsumenter er økende, sier Søland.
I Norge opererer Unilever både i dagligvare (5,2 % markedsandel per juli), KBS (7,7 %), restaurant og netthandel. Is er bare en del av Unilevers marked, men basert på markedsandelene anslår Matindustrien en årsomsetning innen iskrem på minst 200 millioner kroner. Unilever Norge AS omsatte totalt for 475 millioner kroner i 2020.
Vil være først med smaksnyheter
– Våre ambisjoner er å tilby det konsumentene og kundene til enhver tid etterspør, noe tallene har bevist de siste årene. Vi ønsker samtidig å drive markedet med spennende og innovative nyheter, ved å være først ute, svarer Søland.
I dagligvare er Ben & Jerry’s Cookie Dough pint (465ml) er bestselgeren. Smaksvarianten runder 40 år i år.
– Vi ser også at Haribo Push presterer veldig bra der den er listet i dagligvare. Den er et godt eksempel på våre innovasjoner. I KBS er det nyheten Magnum Double Gold Caramel – Billionaire som er vår bestselger og den store globale nyheten til Magnum i 2021.
Kommenterer ikke oppkjøp
Søland vil ikke kommentere om det er aktuelt å kjøpe opp iskremprodusenter i Norge.
– Men på et generelt grunnlag så gjør vi – som alle andre aktører – våre analyser av andre produsenter og følger markedet tett.