Nyheter

Solvinge selges eksklusivt i Rema 1000 og har en markedsandel på 30 prosent av kyllingsalget i norsk dagligvarehandel. Foto: Norsk Kylling

Solvinge Norges mest bærekraftige merkevare for kylling

For andre år på rad topper Solvinge listen over den mest bærekraftige merkevaren for kylling.

Publisert Sist oppdatert

­Solvinge, som er Rema1000s egen merkevare for kylling, er blitt rangert som den mest bærekraftige merkevaren for kylling i Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, Sustainable Brand Index.

Det er Norsk Kylling som produserer Solvange for dagligvarekjeden.

– Vi er utrolig stolte. For oss er det en selvfølge at dyrevelferden er god, og at vi har en lavest mulig påvirkning på klima og miljø, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.

For andre år på rad

Solvinge gjentar med dette bedriften, i og med at det er andre år på rad at Solvinge topper listen over den mest bærekraftige merkevaren for kylling. Solvinge er rangert som den 23 mest bærekraftige merkevaren, av alle merkevarer i Norge, opplyser Norsk Kylling i en pressemelding.

– Dette er en solid anerkjennelse som viser at forbrukeren bryr seg om dyrevelferd og miljø, og at verdivalgene vi tar, er viktig for alle som kjøper kylling, sier Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i Rema 1000.

Økt etterspørsel

Rema 1000 har de siste årene opplevd økende etterspørsel etter Solvingeproduktene. I 2023 solgte dagligvarekjeden 81.000 kyllingmiddager.

Solvinge selges eksklusivt i Rema 1000 og har en markedsandel på 30 prosent av kyllingsalget i norsk dagligvarehandel.

Om Sustainable Brand Index

  • I Norge er 282 merkevarer med i Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, i Sustainable Brand Index – fordelt på 25 bransjer.
  • I studien har 13.000 forbrukere rangert merkevarer på to hovedområder: miljøansvar og samfunnsansvar.
  • Innenfor de to områdene måles forbrukernes bevissthet rundt ansvaret til merkevaren, og forbrukerens holdninger og opplevelse av merkevarens ansvar.

Mellbye forteller at forbrukeren stiller helt andre krav til ansvarlig produksjon enn tidligere.

– For oss er det viktig å levere på kvalitet og pris, men er er minst like viktig at kyllingen vi selger er produsert på en ansvarlig måte. Her er Norsk Kylling best i klassen. Vi er utrolig stolte over å ha dem som egen merkevare og leverandør.

Verdens første på ECC

I august 2022 ble Norsk Kylling den første produsenten i verden som la om hele produksjonen i henhold til den internasjonale standarden for dyrevelferd, European Chicken Commitment (ECC). ECC er utarbeidet av dyrevernsorganisasjoner fra hele verden, og inneholder krav som er betydelig strengere enn det norske regelverket.

Som eneste storskala ECC-produsent i Norge bruker Norsk Kylling kun en kyllingtype som vokser saktere, og i fjøs får kyllingene bedre plass, flere leker og naturlig lys.

Powered by Labrador CMS