grønnsaker

GRØNNE KUNDER: Tor Erik Aag (innfelt) forteller om 65 prosent høyere frukt- og grøntandel enn i gjennomsnittsbutikken.

Handler sunnere mat på nett

De som kjøper mat på nett, handler sunnere, ifølge nettbutikkene.

Publisert Sist oppdatert
– Vi har en frukt- og grøntandel på 15,8 prosent. Gjennomsnittet i handelen er 9,6, fortalte kommersiell direktør Tor Erik Aag i Kolonial.nå på tidligere i år.Det var konferansen der helseminister Bent Høie presenterte tallene som viser at om alle hadde fulgt kostoholdsrådene.Aag fortalte ellers om en andel fisk i nettbutikken på 3,4 prosent, mot 1,2 prosent i fysiske butikker. Sigaretter, derimot, ligger på 0,7 prosent – en femtedel av andelen i handelen ellers. Også sjokolade selger langt mindre i nettbutikkene.Nå forteller Aftenposten om lignende tall hos Marked.no. Men netthandelskundene er foreløpig ikke representative for den norske dagligvarekunden: De holder til i de største byene, de har dårlig tid, de arbeider lengre dager og de tjener mer enn gjennomsnittet, sier partner Erik Fagerlid i PA Consulting til avisen.Tor Erik Aag forklarer forskjellene med selve kjøpssituasjonen:– Det er forskjell på å sitte god og mett en søndagskveld og planlegge hele uken, mot å frese rundt på Rema halv fem på torsdag, sulten og opptatt av å rekke trening mens ungene ikke er i godt humør. Da ender du opp med en annen handlekurv, sier han.Analytikerne tror likevel ikke at forskjellene vil fortsette å være like store, og at de fysiske butikkene vil være alene om å friste til impulskjøp:– De beste aktørene innen netthandel vil sørge for at det blir mer impulskjøp. Kjøper du for eksempel pølser, så kan det komme opp forslag om å kjøpe ketchup, sennep, pølsebrød, lomper og brus. Over tid blir det mer impulskjøp også i Norge, spår Erik Fagerlid i Aftenposten.Måltidsglede-konferansen på SolaNorge kunne spart 154 milliarder kroner i året

Mer fisk, mindre røyk

Annen kjøpssituasjon

Impulskjøp

Powered by Labrador CMS